리콜렉션
Vol.117-2(2025.5.20.) 발행
글·사진제공_ 이철주(문화기획자)
백환영은 1935년 12월 29일 개성시 송악산 기슭의 화전민 마을에서 출생하였다. 어려서는 그림에 재능이 있었지만, 건축가 아버지의 권유로 건축설계 양성소를 졸업하고 1950년부터 황해제철소 건축설계부에서 근무했다. 여기서 예술 소조(동아리) 활동으로 무용을 익히고 작품에 출연하면서 무용에 눈을 뜨게 되었다. 이후 전국노동자예술축전에 참여해 두각을 나타냈다. 당시 소조 지도원이었던 국립고전예술극장 소속 무용수의 적극적인 추천으로, 20살이라는 늦은 나이에 평양음악무용대학에 진학해 체계적인 무용교육을 받게 되었다.
1954년 국립고전예술극장(총장 안기옥)에서 무용배우(무용수)로 데뷔하여 국립민족예술극장(현 국립민족예술단, 1957-1966))에서 활동하였다. 이 시기에 그는 〈춘향전〉, 〈심청전〉을 비롯한 창극들과 〈농악무〉, 〈탈춤〉, 〈수박춤〉 등 여러 무용 소품에 출연하였다. 1957년 제6차 세계청년학생축전에서 금상을 수상하는 등 여러 차례 세계청년학생축전에서 입상하였다. 국립가무단(1966-1972) 안무가를 거쳐 모란봉예술단(현 국립민족예술단, 1962-1982) 안무가, 평양음악무용대학(1982-1988) 안무연출 강좌장을 거쳐 1989년부터 국립민족예술단 안무 실장으로 활동하였다. 1993년과 1998년 전국무용콩쿠르에서 금상을 수상하였다. 피바다가극단과 만수대예술단에도 잠시 배치가 되었었지만, 그가 대부분의 시간을 보낸 곳은 국립민족예술단이다. 국립민족예술단의 산 증인이라 할 수 있는 그는 1979년 5월 공훈예술가, 1982년 4월 인민예술가라는 칭호를 받았다.
그를 스타덤에 오르게 한 작품은 1972년 평양예술단(현 국립민족예술단)에서 공연한 혁명가극 〈밀림아 이야기하라〉이다. 서장, 전 5장, 종장으로 구성된 항일 혁명을 다룬 작품인데, 주 안무가로 참여한 백환영은 여기서 제2장 인민 혁명군 동무들에게 어서 보내세를 창작해 김정일 위원장으로부터 완전무결한 작품이란 극찬을 받았다. 이후 조선(북)에서 송가 형식 무용의 대표작으로 불리는 ‘김정일화’를 모티브로 한 〈내 사랑하는 꽃〉, 김정일 위원장 탄생 35주년 기념작 〈대를 이어 충성을 다하렵니다〉, 〈나의 어머니〉를 창작했던 그는 송가무용 창작의 1인자로 불리게 되었다.
“민속무용에 담겨진 춤가락을 찾아내자면 민속무용을 널리 발굴하여야 한다”는 김정일 국방위원장의 교시 후에는 〈칼춤〉을 창작해 큰 호평을 받았다. 그는 흥겨운 민속의 율동에 기초한 무용창작에도 뛰어나 〈강냉이 농사 대풍 들었다〉, 〈부채춤〉(원작 최승희), 〈직동령의 여인들〉 등을 창작했다. 특히 〈칼춤〉, 〈직포공의 마음〉, 〈흥겨운 새납소리〉는 지금도 조선(북) 인민들에게 널리 사랑을 받고 있다.
또한 백환영은 가극과 무용조곡 등 대형 작품 창작에도 걸출한 기량을 선보이며, 역시 5대 혁명가극 중의 하나인 〈금강산의 노래〉의 주 안무가로 활동하였다. 음악무용서사시 〈영광의 노래〉 중 〈높이들어라 ㅌ.ㄷ의 기발〉, 5,000명 대공연 〈행복의 노래〉 중 〈은혜로운 햇빛 아래 금은보화 넘치네〉, 〈축원의 노래〉 중 〈기러기떼 날으네〉, 1989년 제13차 세계청년학생축전의 개폐막 공연 중 〈높이 날아라 평화의 비둘기여〉, 음악무용시 〈조선아, 너를 빛내리〉 중 〈지새지 말아다오 평양의 밤아〉 등이 유명하다.
1997년 6월 14일 김정일 위원장이 관람한 후 “역사물 작품의 창작 원칙과 우리 민족의 고유한 춤가락을 찾아내어 구현하기 위한 강령적 지침들을 하달하였다”고 한 무용조곡 〈평양성 사람들〉도 백환영의 안무이다. 이 작품은 “무용 창작가 예술인들은 인민들이 애국주의와 용맹성, 근면성이 일관되도록 하기 위해 문예물 창작에서 역사주의 원칙과 현대성의 원칙을 옳게 결합하며, 계급적 원칙이 반영된 역사 문예물을 창작해야 한다”는 창작 지침이 나오는 계기가 되었다. 또한 이 작품은 최승희의 무용극 〈사도성의 이야기〉에 필적할 명작으로 인정받았으며, 2000년 6월 방북한 김대중 대통령이 관람해 한국에도 널리 알려졌다.
북한무용 전문학자 김채원은 백환영의 작품에 대해 다음과 같이 설명하였다.
“작품을 보면, 〈류경의 봄〉, 〈룡악산 무술터〉, 〈어머니의 마음〉 등에서는 조국 사랑과 애국애족하는 평양성 사람들의 마음을 표현하며, 〈평양성의 무사들〉, 〈승전의 기쁨〉에서는 결사항전의 병사들의 듬직한 모습과 승전을 축하하는 인민대중의 환희에 찬 모습을 그려내고 있다. 또한 〈낙랑의 사냥꾼들〉, 〈달밤의 다듬이 소리〉, 〈모란봉의 봄〉 등에서는 선조들의 노동 생활과 생활풍속, 정서 등을 반영해 내고 있다. 민속무용으로 알려진 장고춤, 탈춤, 꺽두기 춤, 소매 춤, 꽃단지 춤, 북춤 등 조선 전래의 민속무용 동작이 현대적 미감과 정서에 맞게 형상화되고 있으며, 북한무용의 건드러진 맛과 멋으로 무대를 장식하고 있다. 이 작품에서의 백미는 혼성 군무로 펼쳐지는 〈승전의 기쁨〉으로 평가되고 있다”
한편 혁명가극 무용의 전형을 만들었다고 평가되는 백환영이 민족무용가로서 큰 성과를 낸 것은 일본에서였다. 최승희의 조선무용을 기본으로 하여 ‘조선춤’을 그대로 계승 발전한 재일 조선민족 무용계, 특히 조선(북) 유일의 국립해외예술단인 금강산가극단의 무용에 끼친 영향은 지대하다. 2024년까지 근 50년 가까이 금강산가극단의 무용을 지도하고 작품 창작에 협력하며 본인의 안무를 전습하였다. 그래서 1998년 12월 17일 신주쿠문화센터 대극장에서 금강산가극단 무용부가 출연한 ‘백환영 선생님을 모시고 진행된 공연 〈금강산의 무희들2(金剛山の舞姫達)〉’라는 특별공연이 열렸다. 금강산가극단 후원회에서 조직한 실행위원회 초청으로 조선음악무용대표단의 일원으로 백환영과 김향 작곡가 등이 방일한 것이다. 당시 그는 금강산가극단 기숙사에서 침식을 같이하면서 작품 지도 등 공연 준비를 도왔다고 한다.
여기서 발표한 백환영의 작품은 다음과 같다. 군무 〈가고파〉, 독무 〈가지 말아 봄철아〉, 군무 〈우리의 금수강산〉, 인형무 〈부용당의 봄〉, 군무 〈혼례식〉, 군무 〈경한삼〉, 군무 〈부채춤〉, 3인무 〈흥겨운 새납소리〉, 군무 〈칼춤〉, 군무 〈봉선화〉가 그것. 그리고 이때 공연은 하지 못했지만 〈꽃등놀이〉, 〈장고춤〉, 〈명승의 내 나라〉, 〈허수아비와 처녀〉, 〈가고파〉, 〈사랑의 치마저고리〉, 〈북놀이〉, 〈조선의 별〉, 〈모란봉〉, 〈귀국의 배길〉, 〈통일의 새아침 맞이해가자〉, 음악무용이야기 〈한길을 따라〉, 가무국 〈달래와 범달이〉 중 〈환상춤〉, 가무극 〈금강산의 선녀〉 중 〈화관무〉, 〈사랑무〉, 가극 〈어머니의 소원〉 중 〈갈밭춤〉, 〈환상춤〉 등이 있다.
그리고 백환영이 최승희의 보살춤을 모티프로 해서 재형상화한 〈보살춤〉을 금강산가극단 무용부장 출신의 박선미 공훈배우가 전습하여 일본에서 초연하기도 했다. 그는 2006년에 금강산가극단 50주년을 기념한 무용조곡 〈계절따라 피는 사랑〉을 창작하였다. 이 작품은 필자가 제작한 ‘금강산가극단 내한공연’에 포함되었다. 2007년 금강산가극단 무용부 내한 공연에 이어서 이듬해에 ‘금강산의 무희들’로 특별공연을 개최하기로 합의하였으나 이명박 정부가 들어서면서 성사되지 못하였다.
백환영은 재일 조선민족 무용계에 작품만을 전한 것이 아니라 조선춤의 기본과 정신도 전하였다. 그는 조선춤에서 3가지를 강조하였다. “상체의 경우는 손목, 팔굽, 어깨를, 하체의 경우는 발목, 무릎, 골반이 잘 놀아야 한다”고 강조하였다. 그래서 조선춤에는 3가지의 아름다움이 나와야 하는데, 그것이 “얼굴(연기), 몸매(춤성), 팔과 다리(춤선)에 있다”고 가르쳤다. 그의 유훈은 오랫동안 금강산가극단 무용수로 활동하면서 그의 지도를 받은 문숙례가 설립한 조선무용교실 ‘삼미교’로 이어졌다.
18살의 늦깎이 무용수였지만 백환영이 추구한 무용 세계는 늘 혁신을 추구하였다. “새로운 형식을 대담하게 탐구하고 우리 민족의 고유한 민족춤 가락과 약동하는 현실 속에서 생동하는 춤 동작으로 찾아내어 작품에 구현함으로써 사상예술성이 높은 특색있는 우리식의 무용을 만들겠다”던 그는 평생 “조선의 아름다움을 춤에 담고 싶다“는 신념을 작품에서 관철하였다.
한국전쟁 기간에 헤어진 친형이 한국에서 살고 있다는 소식을 접한 백환영은 이산가족의 상봉을 염원했지만, 조카로부터 친형의 부고 소식을 받고 오열했다고 한다. 그의 슬픈 바램은 조선(한)반도의 통일을 기원하는 작품 〈하나〉로 남아 오랫동안 우리의 곁을 지킬 것이다.
군무 〈금강선녀〉 (박순임 외)
군무 〈장고춤〉 (윤선아 외)
군무 〈꽃등놀이〉 (황유순 외)
독무 〈사랑의 치마저고리〉 (김유리)
전세계의 독자들을 위해 '구글 번역'의 영문 번역본을 아래에 함께 게재합니다. 부분적 오류가 있을 수 있음을 양해 바랍니다.
Please note that the English translation of "Google Translate" is provided below for worldwide readers. Please understand that there may be some errors.
Re-Collection
Vol.117-2 (2025.5.20.) Issue
Written and photos provided by Lee Cheol-ju (Cultural Planner)
A big star in the North Korean dance world has fallen
Baek Hwan-young, a choreographer who was a key figure in the North Korean dance world, passed away last year. This is the testimony of multiple overseas Korean artists who visited North Korea. If Choi Seung-hee received support from Chairman Kim Il-sung, the dancer who enjoyed the favor of Chairman Kim Jong-il throughout the Juche art era was none other than Baek Hwan-young. A giant in the North Korean dance world has fallen.
Baek Hwan-young was born on December 29, 1935, in a slash-and-burn village at the foot of Songak Mountain in Kaesong City. Although he had talent for painting as a child, he graduated from an architectural design training school at the recommendation of his architect father and worked in the architectural design department of the Hwanghae Iron and Steel Company from 1950. Here, he learned dance through art club activities and began to open his eyes to dance while performing in works. After that, he participated in the National Workers’ Art Festival and stood out. At the age of 20, he entered the Pyongyang Music and Dance College at the age of 20, thanks to the active recommendation of a dancer from the National Classical Art Theater, who was his club instructor at the time, and received systematic dance education.
He debuted as a dance actor (dancer) at the National Classical Art Theater (President Ahn Ki-ok) in 1954 and worked at the National Folk Arts Theater (now the National Folk Arts Troupe, 1957-1966). During this period, he performed in several dance pieces, including 〈Chunhyangjeon〉 and 〈Simcheongjeon〉 as well as 〈Nongakmu〉, 〈Talchum〉 and 〈Subakchum〉. He won the gold medal at the 6th World Festival of Youth and Students in 1957 and received awards at several World Festivals of Youth and Students. He worked as a choreographer for the National Dance Troupe (1966-1972), as a choreographer for the Moranbong Art Troupe (now the National Folk Art Troupe, 1962-1982), and as the head of the choreography department at the Pyongyang Music and Dance University (1982-1988). He then became the director of the National Folk Art Troupe choreography department in 1989. He won gold medals at the National Dance Competition in 1993 and 1998. He was also briefly assigned to the Piba-da Opera Troupe and the Mansudae Art Troupe, but the National Folk Art Troupe is where he spent most of his time. He is a living witness to the National Folk Art Troupe and was awarded the title of Merited Artist in May 1979 and People’s Artist in April 1982.
The work that brought him to stardom was the revolutionary opera 〈Speak to the Forest〉 performed by the Pyongyang Art Troupe (now the National Folk Art Troupe) in 1972. This work, which consists of a prologue, five chapters, and a final chapter, deals with the anti-Japanese revolution. Baek Hwan-young, who participated as the main choreographer, created the second chapter, “Send it quickly to the comrades of the People’s Revolutionary Army,” and received high praise from Chairman Kim Jong-il for being a perfect work. After that, he created 〈My Beloved Flower〉 which is based on the ‘Kimjongilhwa’ which is considered the representative work of the Song-style dance in North Korea, 〈I Will Continue Loyalty for Generations〉 and 〈My Mother〉 which were created to commemorate the 35th anniversary of Chairman Kim Jong-il’s birth, and he came to be called the number one creator of Song-style dance.
After Chairman Kim Jong-il’s instruction that “in order to find the dance movements contained in folk dance, we must widely explore folk dance,” he created 〈Sword Dance〉 which received great acclaim. He also excelled in creating dances based on the rhythms of lively folk music, creating works such as 〈A Great Harvest of Kangnaengi Farming〉, 〈Fan Dance〉 (originally by Choi Seung-hee), and 〈Women of Jikdongryeong〉. In particular, 〈Sword Dance〉, 〈The Heart of a Jikpo Worker〉 and 〈The Sound of a Happy New Nap〉 are still widely loved by the people of Joseon (North Korea).
Baek Hwan-yeong also displayed outstanding skills in creating large-scale works such as operas and dance suites, and was also active as the main choreographer of 〈Geumgangsan’s Song〉, one of the five major revolutionary operas. Among the famous pieces are 〈Raise High, the Flag of ㅌ.ㄷ〉 from the epic music and dance 〈Song of Glory〉, 〈Gold and Silver Treasures Overflow Under the Gracious Sunlight〉 from the grand performance 〈Song of Happiness〉 for 5,000 people, 〈A Flock of Geese Fly〉 from 〈Song of Wishes〉, 〈Fly High, Dove of Peace〉 from the opening and closing performances of the 13th World Festival of Youth and Students in 1989, and 〈Don’t Wake Up, Pyongyang Night〉 from the music and dance poem 〈Joseon, Shine on You〉.
The dance suite 〈People of Pyongyang〉 that Chairman Kim Jong Il watched on June 14, 1997 and said, “I gave the principles of creating historical works and the programmatic guidelines to find and implement the unique dance movements of our people,” is also Baek Hwan-young’s choreography. This work became the impetus for the creation guidelines that stated, “Dance creators and artists should correctly combine the principles of historicism and modernity in creating literary works in order to ensure that the people are consistent in patriotism, courage, and diligence, and create historical literary works that reflect class principles.” In addition, this work was recognized as a masterpiece comparable to Choi Seung-hee’s dance drama 〈The Story of the Apostle〉 and it became widely known in South Korea after President Kim Dae-jung watched it during his visit to North Korea in June 2000.
Kim Chae-won, a specialist in North Korean dance, explained Baek Hwan-young’s work as follows:
“If you look at the works, 〈Spring of Ryugyong〉, 〈Martial Arts Site of Mt. Ryongak〉 and 〈Mother’s Heart〉 express the love for the country and the patriotism of the people of Pyongyang, while 〈Warriors of Pyongyang〉 and 〈Joy of Victory〉 depict the solid appearance of soldiers fighting to the death and the jubilant appearance of the masses celebrating the victory. In addition, 〈Hunters of Nakrang〉 〈The Sound of the Trimming on a Moonlit Night〉 and 〈Spring of Moranbong〉 reflect the labor life, lifestyle, and emotions of our ancestors. The movements of traditional Korean folk dances such as Janggo dance, Tal dance, Geokdugi dance, Somae dance, Kkotdanji dance, and Buk dance, known as folk dances, are embodied to fit modern aesthetics and emotions, and decorate the stage with the unique taste and style of North Korean dance. The highlight of this work is evaluated as 〈Joy of Victory〉 which is performed as a mixed corps dance.”
Meanwhile, the revolutionary opera Baek Hwan-young, who is considered to have created the prototype of dance, achieved great success as a national dancer in Japan. Based on Choi Seung-hee’s Korean dance, he had a great influence on the Korean ethnic dance world in Japan, which inherited and developed “Korean dance,” especially on the dance of the Geumgangsan Opera Troupe, the only national overseas art troupe in North Korea. He guided the Geumgangsan Opera Troupe’s dance for nearly 50 years until 2024, collaborated in the creation of works, and taught his own choreography. That is why on December 17, 1998, a special performance titled “Performance with Baek Hwan-young, 〈Dancers of Geumgangsan 2 (金剛山の舞姫達)〉 was held at the Shinjuku Cultural Center Grand Theater, featuring the Geumgangsan Opera Troupe Dance Department. Baek Hwan-young and composer Kim Hyang visited Japan as members of the Korean music and dance delegation at the invitation of the executive committee organized by the Geumgangsan Opera Troupe Supporters’ Association. At that time, he is said to have helped prepare for the performance, including directing the works, while sharing a bed and breakfast at the Geumgangsan Opera Troupe dormitory.
The works of Baek Hwan-young presented here are as follows: the group dance 〈I Want to Go〉 the solo dance 〈Don’t Go, Spring〉 the group dance 〈Our Geumsu River and Mountains〉, the puppet dance 〈Buyongdang’s Spring〉 the group dance 〈Wedding Ceremony〉 the group dance 〈Gyeonghansam〉 the group dance 〈Fan Dance〉 the trio dance 〈Heunggeureun Saenap Sori〉 the group dance 〈Sword Dance〉 and the group dance 〈Bongseonhwa〉. And although they were not performed at that time, there are 〈Kkotdeungnori〉, 〈Janggochum〉, 〈My Country of Myeongseung〉, 〈Scarecrow and Maiden〉, 〈I Want to Go〉, 〈Chimajeogori of Love〉, 〈Buknori〉, 〈Star of Joseon〉, 〈Moranbong〉, 〈Road to Return to the Country〉, 〈Let's Welcome the New Morning of Unification〉, 〈Following the Han Road>, 〈Fantasy Dance> from the song and dance drama 〈Dalrae and Beomdali〉, 〈Hwagwanmu〉 and 〈Sarangmu〉 from the song and dance drama 〈Fairy of Geumgangsan〉, 〈Galbatchum〉 and 〈Fantasy Dance〉 from the opera 〈Mother's Wish〉, etc.
And 〈Bosalchum〉, which Baek Hwan-yeong re-imagined based on Choi Seung-hee's Bosalchum, was taught and premiered in Japan by Park Seon-mi, a distinguished actress who was the head of the dance department of the Geumgangsan Opera Troupe. He composed the dance suite 〈Love that Blooms According to the Seasons〉 in commemoration of the 50th anniversary of the Geumgangsan Opera Troupe in 2006. This work was included in the “Geumgangsan Opera Troupe’s Korean Performance” that I produced. Following the Geumgangsan Opera Troupe’s Korean performance in 2007, an agreement was made to hold a special performance with “Dancers of Geumgangsan” the following year, but it fell through when the Lee Myung-bak government came to power.
Baek Hwan-young not only introduced his work to the Korean dance community in Japan, but also introduced the basics and spirit of Korean dance. He emphasized three things in Korean dance. “For the upper body, the wrists, elbows, and shoulders should be in good shape, and for the lower body, the ankles, knees, and pelvis should be in good shape.” Therefore, he taught that there should be three types of beauty in Korean dance, which are “the face (acting), the body (dance), and the arms and legs (dance line).” His will was passed down to the Joseon Dance School ‘Sammi-gyo’, founded by Moon Sook-rye, who had been a dancer at the Geumgangsan Opera Troupe for a long time and had been under his tutelage.
Although he was a late bloomer at the age of 18, the world of dance that Baek Hwan-young pursued always sought innovation. “Boldly exploring new forms and finding them with the unique rhythms of our people’s folk dances and vibrant dance movements in the midst of our vibrant reality, I will create a unique Korean style of dance with high ideological and artistic value by implementing them in my work,” he said. He carried out his lifelong belief in “I want to capture the beauty of Joseon in dance” in his works.
Baek Hwan-young, who heard the news that his older brother, whom he had separated from during the Korean War, was living in Korea, hoped for a reunion between separated families, but he is said to have cried when he received news of his brother’s death from his nephew. His sad wish remains in the work 〈Hana〉 which prays for the unification of the Joseon (Korean) Peninsula, and will remain with us for a long time.
웹진 댄스포스트코리아는 2025년 한국문화예술위원회 '공연예술창작주체지원사업'으로부터 제작비 일부를 지원받고 있습니다.