공연비평
Vol.112 (2024.12.15.) 발행
글_ 장지원(춤평론가)
사진_ ⓒ장호
서울문화재단의 2024 예술창작활동지원사업 선정으로 후원을 받아 제작된 NKMC(김나이무브먼트컬렉티브)의 신작 〈Down-up/Up-down〉 공연이 11월 6-7일 성수동에 위치한 언더스탠드에비뉴 아트스탠드에서 있었다. 김나이가 안무 및 연출을 맡은 이번 공연은 인생에서 일희일비를 ‘넘어지고 일어서는’ 경험에 비유해 인생에서 좌절과 극복은 필연적인 것이며 그 누구도 넘어지지 않거나 그것을 극복하지 않고는 살아갈 수 없다는 사실을 표현하며 다뤘다. 깨달음과 회복의 필연성을 다룬 본 공연은 관람을 위하여 어플을 다운받아 설치해야만 초반부 야외에서 공연음악을 들을 수 있는 독특한 형태였다. 앱개발은 권준혁이 맡았고, 조명감독 김종석과 무대디자인 김종석의 감각적 연출이 빛을 발했다.
안무자 김나이는 영국 Royal Ballet School, 영국 Durham University, 뉴욕 NYU Tisch School of the Arts 대학원을 거친 인재로, 유럽과 미국 등 해외에서 활발한 활동을 했다. 특히 한국 최초로 세계적인 무용단 바리시니코프 댄스 파운데이션에 입단하기도 했는데, 2009년 귀국 후 서울대학교에서 박사학위를 취득했으며 현재 성균관대학교 현대무용교수로 재직하고 있다. 그녀는 장소특정형 공연을 다수 진행했고 이를 통해 무용과 공간, 무용과 타 예술 장르와의 결합을 주제로 한 퍼포먼스 프로젝트를 펼치며 자신만의 영역을 구축하고 있다.
〈Down-up/Up-down〉은 젊은이들의 거리, 감각적인 장소인 언더스탠드애비뉴 공간이 큰 역할을 했다. 야외에서 지나가는 사람들 혹은 공연 관람을 위해 모인 관객들, 그 사이에서 불현 듯 나타나 관객인 듯 공연자인 듯 서로를 오가며 춤추는 무용수들은 다양한 구조물들로 가득찬 공간에서 자연스럽게 주변과 유기적인 관계를 이뤘다. 더불어 앱을 설치한 관객들은 핸드폰을 통해 공연의 음악을 이어폰을 끼고 각자 들으며 장면을 즐겼고 초반부 야외에서의 공연은 무용수들을 따라 걸음을 옮기며 곧 사각 프레임의 실내 공연장으로 전환되었다. 따로 앱을 깔고 뭔가를 해야 하는 불편함도 느끼는 아날로그 세대와 달리 급변하는 디지털 세대에게는 흥미가 가는 공연일 수도 있겠다.
야외 공연에서의 특징은 사각 프레임에 갇히지 않고 자연스럽게 움직임들이 이뤄졌고, 콘크리트 바닥에서의 춤이 다소 거칠게 느껴졌지만 포스트모던에서 컨템퍼러리댄스로 이어지며 공간의 확장성이라는 부분에 부합하고 있었다. 구성에 있어서 실내 공연장으로 들어와서는 야외와 동일하게 평상복, 양복을 각자 취향에 맞게 입은 무용수들은 편안한 복장은 아닐 수 있으나 상관없이 강렬한 움직임을 선보였다. 고흥열, 김나이, 김명선, 김미희, 나윤재, 노은희, 문정연, 오현준, 이재정이 출연했는데, 그들의 젊은 혈기와 파워풀한 에너지, 나이를 가늠할 수 없는 김나이 스스로 학생들과 호흡을 맞추며 조합을 이루고 움직임을 펼치는 모습이 인상적이다.
움직임은 정형화 되어있지 않으며 자유롭게 이뤄지는데, 미세함을 요구하는 접촉이 있는 부분들은 계산된 정확함이 엿보였다. 각자의 춤도 서로 다른 체형에서 나오는 다채로운 이미지를 통해 유사한 동작을 펼칠 때도, 각자의 개성을 살릴 때도 포인트가 있었다. 또한 주제 모티브가 있어서 변형을 꾀하며 반복되는 부분이 있었고, 이것은 전체 이미지를 확실하게 각인시켰다. 공간 전체를 사용하며 사방을 둘러싸고 있는 관객들과의 거리를 의식하고 넘어지고 일어나는 과정을 펼치는 각 무용수들의 기량이 많이 발전되면서 주제를 표현하는데 기여하는 부분이 돋보이기도 했다.
〈Down-up/Up-down〉은 비록 영어로 표기되면서 느낌이 다소 건조해지기는 했으나 인생의 굴곡, 즉 희노애락(喜怒哀樂)을 담고 있다. 일부 장면에서는 즐겁게 소리를 지르고 밝고 명쾌한 춤으로 희락(喜樂)을 표현하기도 하고 심각한 표정과 폭발적 움직임이 분노와 슬픔(怒哀)을 드러내기도 했다. 전체적으로 움직임을 통해 주제를 구체화시키는 그들의 모습은 처절하기도 했고 이에 동화되기도 했다. 따라서 아름다움이나 스펙터클한 환영이 아니라 우리가 숨 쉬고 생활하는 삶의 모습과 맞닿으며 간결하게 전달되는 메시지가 현장성 있게 다가온 공연이었다.
전세계의 독자들을 위해 '구글 번역'의 영문 번역본을 아래에 함께 게재합니다. 부분적 오류가 있을 수 있음을 양해 바랍니다.
Please note that the English translation of "Google Translate" is provided below for worldwide readers. Please understand that there may be some errors.
Review
Vol.112 (2024.12.15.) Issue
Written by Jang Ji-won (dance critic)
Photo by ⓒJang Ho
Effective implementation of movement in a sensory space: Kim Na-i's 〈Down-up/Up-down〉
The new work 〈Down-up/Up-down〉 by NKMC (Kim Na-i Movement Collective), produced with support from the Seoul Foundation for Arts and Culture's 2024 Art Creation Activity Support Project, was performed at Understand Avenue Art Stand in Seongsu-dong on November 6-7. Choreographed and directed by Kim Na-i, this performance likens the ups and downs of life to the experience of 'falling down and getting up', expressing and dealing with the fact that frustration and overcoming are inevitable in life and that no one can live without falling down or overcoming it. This performance, which deals with the inevitability of enlightenment and recovery, was unique in that it required an app to be downloaded and installed in order to watch the performance music in the outdoor area in the beginning. The app was developed by Kwon Jun-hyeok, and the sensual lighting and stage design was by Kim Jong-seok.
Choreographer Kim Na-i is a talented person who graduated from the Royal Ballet School in England, Durham University in England, and NYU Tisch School of the Arts in New York, and has been actively working overseas in Europe and the United States. In particular, she was the first Korean to join the world-renowned dance company Baryshnikov Dance Foundation. After returning to Korea in 2009, she received her doctorate from Seoul National University and is currently a professor of modern dance at Sungkyunkwan University. She has performed numerous site-specific performances and has established her own domain through performance projects that focus on the combination of dance and space, and dance and other art genres.
〈Down-up/Up-down〉 played a major role in the Understand Avenue space, a street for young people and a sensual place. People passing by outdoors or audiences gathered to watch the performance, and dancers who suddenly appeared among them and danced as if they were both audience members and performers, naturally formed an organic relationship with their surroundings in a space filled with various structures. In addition, audiences who installed the app enjoyed the scene by listening to the music of the performance through their earphones on their phones, and the first part of the outdoor performance soon changed to an indoor performance hall with a square frame as they walked along with the dancers. Unlike the analog generation who felt the inconvenience of having to install a separate app and do something, this performance may be interesting to the rapidly changing digital generation.
The characteristic of the outdoor performance was that the movements were natural without being confined to a square frame, and although the dancing on the concrete floor felt somewhat rough, it matched the expansion of the space as it transitioned from postmodern to contemporary dance. In terms of composition, the dancers who entered the indoor performance hall, dressed in casual clothes or suits according to their own tastes, may not have been comfortable attire, but they showed powerful movements regardless. Go Heung-yeol, Kim Na-i, Kim Myeong-seon, Kim Mi-hee, Na Yoon-jae, No Eun-hee, Moon Jeong-yeon, Oh Hyun-joon, and Lee Jae-jung appeared, and their youthful spirit and powerful energy, as well as Kim Na-i herself, who cannot be guessed by her age, harmonizing with the students and performing movements, were impressive.
The movements are not stereotyped and are performed freely, but the parts that require delicate contact show calculated precision. Each dance also had points when performing similar movements through various images from different body types, and when each individual's individuality was emphasized. There were also parts that were repeated while trying to change the theme motif, and this clearly imprinted the overall image. The skills of each dancer, who used the entire space and were conscious of the distance from the audience surrounding them and performed the process of falling and getting up, were greatly developed, and the parts that contributed to expressing the theme stood out.
〈Down-up/Up-down〉, although written in English, feels a bit dry, but it contains the ups and downs of life, namely joy, anger, sorrow, and pleasure. In some scenes, they joyfully shout and express joy and pleasure with bright and clear dance, while at other times, they express anger and sorrow with serious expressions and explosive movements. Overall, their appearance of concretizing the theme through movement was both desperate and relatable. Therefore, it was a performance that came across as a lively message that concisely conveyed the way we breathe and live, rather than a beautiful or spectacular illusion.