댄스포스트코리아
지난자료보기

로고

무용리뷰

공연비평

춤적 구현보다는 서사에 충실했던 무대: 아트로버컴퍼니 〈녕-왕자의 길〉

※ 이 글은 〈춤과 사람들〉2025년 1월호에 중복게재 되었습니다.

공연비평

Vol.114-1 (2025.2.5.) 발행


글_ 장지원(춤평론가)

사진제공_ 한국문화예술위원회

   


한국문화예술위원회 2024 공연예술창작산실 올해의 신작에 선정된 아트로버컴퍼니의 〈녕(寧), 왕자의 길〉이 1월 25-26일 대학로 아르코예술극장 대극장에서 공연되었다. 아트로버컴퍼니는 무용계에 다소 알려지지 않은 단체로, 주식회사의 형태를 띠며 예술가와 콘텐츠, 공간을 유기적으로 엮어 문화를 선도하고자 하는 목적을 지녔다. 공연 및 축제, 학술연구, 직무역량강화 교육 및 예술기반 생활문화에 이르기까지 복합문화공간 SOC사업을 사업영역으로 구축하고 있다. 창작무용 〈녕-왕자의 길〉에서 프로듀서는 정현욱, 연출과 안무는 최재헌, 협력연출 손혜선, 작가 강보람, 음악감독을 이원조가 맡아 다양하고 촘촘한 업무분장이 이뤄졌음을 알 수 있었다. 특히 안무와 연출을 맡은 최재헌은 극단 무사이댄스컴퍼니 대표로 국립남도국악원 〈섬〉, 노바스코피 1437 등에서도 안무를 담당했고 조안무로 안현선, 김영필, 김응민이 함께 했다.

 

총 5장으로 구성된 공연은 규모 면에서 대작이라 하겠다. ‘평안함이란 무엇인가’라는 질문을 관객들에게 던지며 사유를 유도하는데, 한 주제를 중심으로 독립된 몇 개의 이야기를 늘어놓아 한 편의 작품으로 만드는 옴니버스 형식을 취했다. 내용은 왕관을 가지려 피를 무릅쓴 태종이 자신이 이룬 왕관을 지키기 위해 세 아들의 운명을 바꾼 이야기이다. 혈육을 밟고 지존의 자리에서 자신을 되돌아보는 태종, 세속의 향락을 쫓은 양녕, 왕권을 눈앞에 두고 종교적 삶을 선택한 효령, 어진 왕이 되어 후대까지 칭송받는 충녕(세종대왕)까지 천명(天命)을 가른 네 남자를 그리고자 했다. 전체적으로 컨템퍼러리 한국무용이 대세인 요즘 융복합적이며 전통을 기반으로 나름의 춤 어휘를 구사하고자 한 점은 파악 가능했다.

 

공연이 시작되면 1장 왕좌의 길에서는 태종의 역할을 맡은 무용수와 세 아들이 등장해 아비와 아들의 길, 나름의 고뇌, 그 반목과 무용극의 시작을 알렸다. 이후 이어진 2장 무위의 길에서는 호탕하고 자유분방한 풍류객인 양녕, 3장 구도의 길에서는 진리 탐구를 위해 불도의 길을 걷는 효령, 4장에서는 화합과 질서로 태평의 길을 찾는 충녕을 차례로 다뤘다. 각 장마다 상황을 나타내기 위한 오브제와 해체된 춤사위들이 사용되었고, 마지막 5장 평안의 길은 태종이 평안을 찾고 자신에 의해 제거된 숙적과 그 넋들에 대한 위무라 하겠다. 춤을 통해 시대와 인물을 초월한 인간의 보편적 갈등과 내적 성장을 관객들에게 전달하려는 의도는 충분히 전달되었다.


총 12인의 남성 무용수들(곽상원, 김민섭, 김범수, 김영필, 김응민, 김재원, 류일훈, 박슬종, 유새한, 윤태웅, 이명근, 한상익)은 각자의 위치에서 최선을 다했으며 간혹 합이 맞지 않는 부분이 엿보였으나 전체를 힘있게 끌어갔다. 남성들의 강렬한 에너지를 활용해 남성적 매력을 돋보이도록 하는 데 주력했고, 때로는 아크로바틱한 춤이 강조되었다. 더불어 대중들에게 친근하게 접근하기 위해 역사적 서사를 가미했다. 또한 각 장을 효과적으로 표현하기 위해 태평무, 살풀이, 검무 등의 전통춤을 사용하면서 정통 한국무용의 정서를 현대적 춤사위와 어우러지게 구성했다. 간혹 뮤지컬의 정서가 느껴지는 것은 뮤지컬 ‘이프아이윌유’의 제작사 아트로버컴퍼니의 영향력이 더해진 것은 아닌가 하는 순간도 있었다. 대중성을 고려해 파격적이기보다는 친숙한 이미지가 비추어지면서 단체를 알릴 색다른 돌파구도 요구되는 면이 있었다.




〈녕(寧), 왕자의 길〉의 스토리라인은 드라마틱하고 연출의도는 명확했으나 화려한 제작진에 비해 춤적인 구현이 아쉬운 무대였다. 또한 Mnet ‘스테이지 파이터’ 방송 프로그램 흥행으로 남성무용수에 대한 관심이 증폭된 지금, 그 기회를 살려 남성들로만 구성된 무용단이라는 특성을 부각시킨 점은 영리한 마케팅이었지만 그만큼의 완성도를 갖추기 위한 노력이 필요했다. 우수한 작품으로 무용계의 대표적인 작품들을 생산해 온 창작산실이기에 아트로버컴퍼니는 그에 대한 충분한 역할을 요구받았다.


전세계의 독자들을 위해 '구글 번역'의 영문 번역본을 아래에 함께 게재합니다. 부분적 오류가 있을 수 있음을 양해 바랍니다.

Please note that the English translation of "Google Translate" is provided below for worldwide readers. Please understand that there may be some errors.

Review

Vol. 114-1 (2025.2.5.) Issue


Written by Jang Ji-won (dance critic)

Photo provided by the Arts Council Korea



A stage that was faithful to the narrative rather than the dance implementation: Art Rover Company's 〈Nyeong - Prince's Road〉



Art Rover Company's 〈Nyeong (寧), Prince's Road〉, selected as the new work of the year for the Korea Arts & Culture Committee's 2024 Performing Arts Creation Center, was performed at the Daehangno Arko Arts Theater Grand Theater on January 25-26. Art Rover Company is a relatively unknown organization in the dance world, and it is a joint-stock company with the goal of organically linking artists, content, and space to lead culture. It is building a complex cultural space SOC business ranging from performances and festivals, academic research, job competency enhancement education, and art-based lifestyle culture as its business areas. In the creative dance 〈Nyeong-Prince's Road〉, producer Jeong Hyun-wook, director and choreographer Choi Jae-heon, associate director Son Hye-seon, writer Kang Bo-ram, and music director Lee Won-jo were in charge of diverse and tight division of work. In particular, Choi Jae-heon, who was in charge of choreography and direction, is the representative of the theater company Musai Dance Company and also choreographed 〈Island〉 of the National Namdo Gugak Center and Novascopi 1437, and Ahn Hyun-sun, Kim Young-pil, and Kim Eung-min worked together as assistant choreographers.


The performance, consisting of a total of five chapters, is a large-scale work. It poses the question, “What is peace?” to the audience and induces their thoughts, and it takes the form of an omnibus that consists of several independent stories centered around a single theme to create one work. The content is the story of King Taejong, who risked his life to obtain the crown, changing the fate of his three sons in order to protect the crown he had created. Taejong, who stepped on his blood relatives and looked back on himself from the highest position, Yangnyeong, who pursued worldly pleasures, Hyoryeong, who chose a religious life with the throne in sight, and Chungnyeong (King Sejong), who became a virtuous king and was praised for generations, were depicted as four men who chose the destiny of heaven. Overall, it was possible to see that the contemporary Korean dance was a convergence of modern trends and that it attempted to use its own dance vocabulary based on tradition.


When the performance began, in Act 1, The Path of the Throne, a dancer who played the role of Taejong and his three sons appeared, announcing the path of the father and son, their own agony, and the beginning of the dance drama. In Act 2, The Path of Inaction, the following chapter, the story of Yangnyeong, a free-spirited and free-spirited wanderer, in Act 3, The Path of Seeking the Way, Hyoryeong, who walks the path of Buddhism to seek the truth, and in Act 4, Chungnyeong, who seeks the path of peace through harmony and order. In each chapter, objects and dismantled dance movements were used to express the situation, and the last 5 chapters, The Way of Peace, can be said to be King Taejong’s search for peace and consolation for his enemies and their spirits who were eliminated by him. The intention to convey universal conflicts and internal growth of humans that transcend time and character to the audience through dance was sufficiently conveyed.


A total of 12 male dancers (Kwak Sang-won, Kim Min-seop, Kim Beom-su, Kim Yeong-pil, Kim Eung-min, Kim Jae-won, Ryu Il-hoon, Park Seul-jong, Yoo Sae-han, Yoon Tae-woong, Lee Myeong-geun, Han Sang-ik) did their best in their respective positions, and although there were some parts that did not match, they pulled the whole thing together powerfully. They focused on highlighting the masculine charm by utilizing the men’s intense energy, and sometimes emphasized acrobatic dance. In addition, historical narratives were added to approach the public in a friendly manner. In addition, traditional dances such as Taepyeongmu, Salpuri, and Geommu were used to effectively express each chapter, and the sentiment of authentic Korean dance was combined with modern dance movements. Sometimes, the musical sentiment was felt, and there were moments when I wondered if it was the influence of Art Rover Company, the production company of the musical “If I Will You.” Considering the popularity, rather than being groundbreaking, a familiar image was projected, and a different breakthrough was needed to promote the group.


The storyline of 〈Nyeong (寧), Prince's Road〉 was dramatic and the directing intention was clear, but the stage was disappointing in terms of dance implementation compared to the splendid production team. Also, with the popularity of the Mnet TV program 〈Stage Fighter〉 interest in male dancers has increased, so it was a clever marketing strategy to highlight the characteristics of a dance troupe comprised entirely of men, but efforts were needed to achieve that level of perfection. As a creative center that has produced representative works in the dance world with excellent works, Art Rover Company was asked to play a sufficient role.

한국문화예술위원회 공연예술창작산실 비평지원 안내

한국문화예술위원회 로고

웹진 댄스포스트코리아는 2025년 한국문화예술위원회 '공연예술창작주체지원사업'으로부터 제작비 일부를 지원받고 있습니다.