공연비평
Vol.114-2 (2025.2.20.) 발행
글_ 윤단우(공연칼럼니스트)
사진제공_ 한국문화예술위원회
공연계의 신년은 공연예술창작산실 올해의 신작 공연과 함께 시작된다. 공연예술창작산실 사업이 어느덧 17회를 맞이하며 올해도 흥미로운 신작들이 차례로 개막해 관객들과 만나고 있다. 무용 부문은 〈당신을 배송합니다〉, 〈녕(寧), 왕자의 길〉, 〈그래비티〉, 〈피안의 여행자들〉, 〈로망 노망〉, 〈갓세렝게티〉, 〈TIME IS SPACE SPACE IS TIME〉의 일곱 편이 공연된다.
이 가운데 장혜림이 이끄는 99아트컴퍼니의 〈피안의 여행자들〉이 지난 2월 13일부터 16일까지 대학로예술극장 대극장에서 올려졌다. 대극장에서 진행된 4회차의 공연이지만 원래의 객석을 포기하고 무대 위에 객석을 따로 마련해 좌석이 줄어든 덕분에 일찌감치 매진되어 티켓을 구하지 못한 관객들은 발을 동동 굴러야 했다.
현시점 컨템퍼러리 한국춤에서 가장 주목받는 창작자라 할 수 있는 장혜림의 작품 목록에서 해외 예술가들과의 협업은 특히 눈에 띄는 부분이다. 2016년 작 〈침묵〉에서는 말라위 출신 흑인 가수 엘라가 내레이터를 맡아 노래와 독백으로 공연을 이끌었고, 대표작 중 하나인 2019년 작 〈제(祭)〉는 국립현대무용단의 ‘스웨덴 커넥션’ 시리즈의 한 작품으로 초연 당시 스웨덴 무용수들과 함께했다. 같은 해 독일 안무가 퍼트리샤 카롤린 마이와 협업하며 그의 메소드를 받아들여 만든 〈GAL-GAL〉을 선보이기도 했다.
이번 신작 〈피안의 여행자들〉에서 장혜림은 서아프리카 부르키나파소 전통예술가들과 협업하며 ‘땅’의 의미와 정체성의 경계를 다시 질문한다. 이 질문을 위해 무용수이자 안무가인 엠마누엘 사누와 그리오(Griot) 살리푸 디아바테가 노래와 움직임으로 공연에 함께했다. ‘그리오’는 서아프리카 지역에서 관혼상제의 의례나 궁정 연희에서 가수 또는 악사로 활동하며 구전 전통을 계승하고 보존하는 이들이다. 시인이자 이야기꾼이기도 하다는 점에서 음악가와는 구분된다.
공연은 무대 상부에서부터 길게 드리운 삼베 천 사이에 흩어져 서 있던 일곱 명의 무용수들, 김은이, 송효영, 이고운, 이수경, 이승아, 장서이, 추세령이 관객들 앞으로 나와 자신의 근원을 말하는 것으로 시작된다. 무용수들은 한 명씩 자신의 이름을 밝히고 자신과 자신의 어머니, 또는 할머니가 어디서 왔는지 이야기한다. 경기도 시흥, 충청북도, 인천, 강원도 춘천 등 이들이 온 곳은 구체적인 지명이기도 하고 또한 흙이나 땅처럼 누구에게나 해당되는 보통명사이기도 하다.
작품이 발표된 순서상으로도 그렇지만 내용상으로도 이 작품은 전작 〈이야기의 탄생〉의 후일담 같다. ‘땅’이라는 공통된 모티브에서 출발하는 두 작품은 연작으로 이해해도 무리가 없을 만큼 매끄럽게 이어진다. 전작에서 태초의 숲에서 한 여자아이의 탄생을 기다리며 노래하고 춤추던 무용수들은 이번 신작 무대에서는 그 태어난 여자아이가 되어 각자 자신의 이야기를 들려준다. 이들의 이야기는 각자의 어머니와 할머니로부터 전승되어 온 매우 오래된 것이다.
이야기들이 만나고 뒤섞이는 장을 안무가는 ‘피안’으로 명명한다. 그렇다면 왜 피안인가. 이야기들은 기억으로부터 온 것이며, 기억을 통해 재구성된 이야기는 더 이상 현실에 존재하지 않는다. 그 이야기는 기억을 통해 끊임없이 상기시켜야 하는 것이며, 반대로 마모되어 사라지는 기억과 함께 스러져가는 것이기도 하다. 그리고 기억에는 과거에 일어난 특정 사건이 아니라 못다 이룬 꿈도 포함될 것이다. 본디 기억이란 현실과 꿈의 경계가 분명치 않은 모호한 것이다. ‘땅’이라는 같은 모티브에서 출발하지만 〈이야기의 탄생〉의 땅이 ‘지금’ ‘여기’에 있는 것과 달리 〈피안의 여행자들〉의 땅은 ‘언젠가’ ‘어디엔가’로 존재한다.
장혜림이 99아트컴퍼니의 여성 무용수들을 통해 구현하고 있는 안무적 특장점은 절제된 움직임, 차분하면서도 유려한 수행, 섬세하게 쌓아 올린 밀도 높은 구조 등을 꼽을 수 있다. 이 같은 구조적 완성도는 무용수들이 ‘지금’ ‘여기’를 춤추고 있는 동안에도 관객들은 ‘언젠가’ ‘어디엔가’를 상상하게 되는 힘으로 작동하는데, 바로 눈앞에 있는 무용수들이 매우 멀리 있는 듯한 착시를 주기 때문이다.
그러나 이 설명하기 어려운 거리감은 〈피안의 여행자들〉에 와서는 빈번히 깨어지며 ‘언젠가’ ‘어디엔가’에 존재하는 무용수들이 ‘지금’ ‘여기’에 있는 듯한 정반대의 착시를 일으킨다. 공연장의 원래 객석이 아니라 무대 위로 올라간 관객들은 무용수들과 같은 공간에서 그들의 목소리와 호흡, 발 구르는 소리 등을 귀가 아니라 피부를 통해 듣게 된다. 그들이 기억과 꿈이 뒤섞인 이야기를 ‘언젠가’ ‘어디엔가’에 풀어놓으면 관객들은 이를 ‘지금’ ‘여기’에서 감각한다. 안무가가 말한 ‘떠나는 자이자 도착하는 자’는 공연을 수행한 이들만이 아니라 이 공연을 목격하고 감각한 이들로 확장된다. 낯선 땅에 도착한 이 이야기들은 이제 어디로 갈까. 장혜림의 다음 무대가 기다려지는 이유다.
전세계의 독자들을 위해 '구글 번역'의 영문 번역본을 아래에 함께 게재합니다. 부분적 오류가 있을 수 있음을 양해 바랍니다.
Please note that the English translation of "Google Translate" is provided below for worldwide readers. Please understand that there may be some errors.
Review
Vol.114-2 (2025.2.20.) Issue
Written by Yoon Dan-woo (Performing art Columnist)
Photo provided by the Arts Council Korea
Where do stories come from and where do they go: 99 Art Company 〈Travelers of the Peace〉
The new year of the performing arts world begins with the new performances of the Performing Arts Creation Center this year. The Performing Arts Creation Center project is now in its 17th year, and interesting new works are opening one after another to meet the audience this year. The dance section will perform seven pieces: 〈Delivering You〉, 〈Ning (寧), Prince's Road〉, 〈Gravity〉, 〈Travelers of the Peace〉, 〈Roman Nomang〉, 〈God Serengeti〉, and 〈TIME IS SPACE SPACE IS TIME〉.
Among them, 99 Art Company led by Jang Hye-rim’s 〈Travelers of the Peace〉 was performed at the Daehangno Arts Theater Grand Theater from February 13 to 16. Although it was the fourth performance held at the Grand Theater, the original auditorium was replaced with separate seats on the stage, so the number of seats was reduced, and the performance sold out early, leaving audiences who could not get tickets to the theater with their feet in their hands.
Among the works of Jang Hye-rim, who is currently the most notable creator in contemporary Korean dance, collaborations with overseas artists are particularly notable. In her 2016 work 〈Silence〉 black singer Ella from Malawi served as the narrator and led the performance with songs and monologues. One of her representative works, 〈Feast〉 from 2019, was part of the National Dance Company of Korea’s “Swedish Connection” series, and was performed with Swedish dancers at the time of its premiere. In the same year, she collaborated with German choreographer Patricia Caroline Mai and presented 〈GAL-GAL〉, which she created by adopting her method.
In this new work, 〈Travelers of the Peace〉, Jang Hye-rim collaborates with traditional artists from Burkina Faso, West Africa, to question the meaning of ‘land’ and the boundaries of identity. To this end, dancer and choreographer Emmanuel Sanu and griot Salifou Diabate joined the performance with song and movement. ‘Griots’ are those who work as singers or musicians in ceremonial events and court performances in West Africa, inheriting and preserving oral traditions. They are distinguished from musicians in that they are both poets and storytellers.
The performance begins with seven dancers, Kim Eun-i, Song Hyo-young, Lee Go-woon, Lee Soo-kyung, Lee Seung-ah, Jang Seo-i, and Chu Cheo-ryeong, standing scattered between long hemp cloths hanging from the upper part of the stage, coming out to the audience to tell their origins. The dancers reveal their names one by one and tell where they and their mothers or grandmothers came from. The places they came from, such as Siheung in Gyeonggi-do, Chungcheongbuk-do, Incheon, and Chuncheon in Gangwon-do, are specific place names and also common nouns that apply to everyone, like soil or land.
In terms of the order in which the works were presented, as well as in terms of content, this work seems like a sequel to the previous work, 〈The Birth of a Story〉. The two works, which start from the common motif of “land,” are smoothly connected enough to be understood as a series. In the previous work, the dancers who sang and danced while waiting for the birth of a girl in the forest of the beginning, become the girl who was born in this new work and tell their own stories. Their stories are very old, passed down from their mothers and grandmothers.
The choreographer names the place where the stories meet and mix as “Pian.” So why Pian? Stories come from memories, and stories reconstructed through memories no longer exist in reality. The story is something that must be constantly recalled through memory, and on the contrary, it is something that fades away along with the worn-out memory. And memories may include not only specific events that occurred in the past, but also unfulfilled dreams. Memory is inherently ambiguous, with no clear boundary between reality and dreams. It starts from the same motif of ‘land,’ but unlike the land in 〈Birth of a Story〉 that exists ‘now’ and ‘here,’ the land in 〈Travelers of the Peace〉 exists ‘someday’ and ‘somewhere.’
The choreographic special features that Jang Hye-rim is implementing through the female dancers of 99 Art Company include restrained movements, calm yet elegant performance, and a dense structure that is delicately built up. This structural perfection works as a force that makes the audience imagine ‘someday’ and ‘somewhere’ even while the dancers are dancing ‘now’ and ‘here,’ because it creates an optical illusion that the dancers right in front of them seem very far away.
However, this difficult-to-explain distance is frequently broken in 〈Travelers of the Peace〉, and the dancers who exist ‘sometime’ and ‘somewhere’ create the opposite illusion of being ‘here’ and ‘now.’ The audience, who are not in the original audience seats of the performance hall but have gone up to the stage, hear their voices, breathing, and footsteps with their skin, not their ears, in the same space as the dancers. When they unfold a story of mixed memories and dreams ‘sometime’ and ‘somewhere,’ the audience senses it ‘now’ and ‘here.’ The ‘those who leave and those who arrive’ that the choreographer speaks of extends not only to those who performed the performance, but also to those who witnessed and sensed the performance. Where will these stories go now that they have arrived in an unfamiliar land? This is why we look forward to Jang Hye-rim’s next stage.
웹진 댄스포스트코리아는 2025년 한국문화예술위원회 '공연예술창작주체지원사업'으로부터 제작비 일부를 지원받고 있습니다.