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공연비평

호페쉬 쉑터 〈꿈의 극장〉

공연비평

Vol.116-1 (2025.4.5.) 발행


글_ 염혜규(미술사연구자)

 

ⓒTom Visser

 

우리는 꿈이라고 하면 종종 현실과 비현실의 사이에 있는 무언가라고 생각한다. 실제로 생생한 꿈을 꾸고 나면 내가 꾼 것이 꿈인가 현실인가 헷갈리기도 한다. 꿈은 인간이나 동물이 실제 잠을 잘 때 겪는 뇌의 활동과 관련된 일종의 정신 현상이라는 점에서 현실의 것이다(최신 연구들에 따르면 포유류, 조류 등의 동물이 꿈꿀 가능성이 있다고 한다. 출처: 애니멀피플 야생동물 ‘잠꼬대하며 노래하는 새…비인간 동물들도 꿈을 꾼다’ https://www.hani.co.kr/arti/animalpeople/wild_animal/1137762.html). 하지만 꿈의 내용 자체는 실재하지 않는다는 점에서 현실이 아니다. 그럼에도 꿈은 현실과 모종의 상관관계에 있다. 꿈은 현실에서 한번은 보았거나 들었던 무언가이다. 물론 실제로 본 적이 없고, 존재하지도 않는 유니콘을 꿈에서 볼 수 있지만, 이 또한 유니콘을 상상해 그린 유니콘의 이미지를 본 적이 있거나, 최소한 유니콘을 구성하는 실재하는 말과 뿔을 실제로든 이미지로든 본 적이 있어야 가능하다. 하지만 꿈에서 겪는 시간과 공간, 혹은 사건은 연속적이지 않고 때로는 가변적이고 비논리적이며, 인과관계를 찾기 힘들다. 꿈속의 나는 내 방에 있다가도 다음 순간 뉴욕의 거리를 걷고 있을 수 있다. 골목 귀퉁이를 돌아서는 순간 눈앞에 바다가 펼쳐지고, 오랜 세월 보지 못했던 친구가 어디선가 불쑥 나타나 손을 흔든다.


잠을 잘 때 꾸는 꿈뿐 아니라 바람이나 희망으로서의 꿈 또한 실현되지 않음의 상태라는 그 본질적 성격상 비현실적이지만, 그 바람의 내용은 현실에 기반을 둔다. 물론 실현 가능성을 염두에 두지 않고 상상의 동물인 유니콘이 되는 꿈을 가질 수 있는데, 이 또한 ‘유니콘’이라는 단어를 모르고서는 불가능하다. 이 상상의 무언가는 유니콘이라는 단어로서 존재한다는 의미에서 현실이다. 


호페쉬 섹터의 〈꿈의 극장〉(2025.03.14.-03.15, 성남아트센터 오페라하우스)은 바로 이런 현실과 비현실의 경계적 성격을 갖는 꿈의 세계를 보여주는 작품이다. 단순히 꿈이 무언인가를, 혹은 꿈의 내용이 될 만한 것들을 열거하듯 보여주기보다, 바로 공연명이기도 한 〈꿈의 극장〉을 극장이라는 물리적 공간을 통해 경험하게 한다. 공연은 13명의 호페쉬 쉑터 컴퍼니 무용수 와 3명의 연주자가 공연의 또 다른 중심축으로서 함께 한다. 작품은 크게 총 세 부분으로 구성되었고, 후반부는 초반부의 변주 형태를 띄고 있다.

 

ⓒTom Visser

 

공연은 암전이 되지 않은 극장 안의 무대 위로 올라온 한 남자가 관객석을 향해 두리번거리다 닫힌 커튼 사이로 사라지며 시작한다. 영화 속 주인공이 현실 세계에서 꿈의 세계로 이동하는 듯한 설정이다. 곧이어 무대 양쪽에서 커튼이 일정한 폭으로 열렸다 닫혔다를 반복하며 공간을 제한하는 프레임을 만든다. 액자화된 공간은 보다 분명하게 객체화되면서 무대는 이중의 공간구성을 갖는다. 이와 같은 이중의 공간구조는 우리가 영화를 볼 때 나 자신을 카메라와 동일시함으로 생기는 1인칭 시점을 가능하게 한다. 영화 밖에 있는 내가 영화 속 주인공의 눈이 되어 현장을 바라보듯, 객석의 관객은 자신이 꾸는 꿈을 보고 있는 듯한 착각을 하게 된다.


꿈속에서 여러 장면이나 사건들이 우리 눈앞에 무작위로 펼쳐지듯 커튼이 열릴 때마다 카메라 셔터가 눌리듯 무용수들은 매번 다른 구성과 움직임을 보여준다. 무용수들은 일정한 동작을 반복하거나, 모두가 정지해 있는 뒤에서 한사람이 마구 팔을 휘젓는가 하면, 각자 격렬하게 춤을 춘다. 각각의 장면들 사이에는 인과적 관계나 어떤 연결고리를 찾을 수 없다. 메아리가 울리듯 들려오는 일정한 리듬의 음악은 다양한 변주로 반복적으로 들려오며 꿈의 비현실적인 분위기를 강조한다. 커튼이 열리고 닫히는 속도가 점점 빨라지고 마치 빠른 속도로 재생되는 슬라이드쇼처럼 여러 장면이 쉴 새 없이 지나가며 관객의 몰입도를 높인다.

 

ⓒTodd MacDonald

 

호페쉬 쉑터는 한 걸음 더 나아가 보다 다층적인 공간구성을 통해 꿈의 세계를 구성한다. 하지만 3차원의 공간감을 강조하는 방식이 아닌 평면적인 구성을 시도한다. 꿈속에서 체험하는 공간은 물리적으로 실재하는 공간이 아니다. 우리가 꿈에서 무언가를 본다고 의식하는 것 또한 실제 대상을 보는 것이 아닌 수면 중 일어나는 시각적 심상이다(공연의 특성을 고려하여 편의상 시각적인 꿈을 꾸지 않는 선천적 시각장애인을 포함하지 않은 표현임을 밝힌다. 출처: ‘시각 장애인들은 어떤 꿈을 꾸나’ https://newspeppermint.com/2014/03/03/blind/). 이는 우리가 2차원적 평면성을 갖는 매체인 영화를 통해 3차원의 현실, 혹은 그 이상의 것을 입체적으로 본다는 점에서 유사하다. 〈꿈의 극장〉의 평면성은 회화적 평면성이 아닌 바로 이런 스크린이 갖는 평면성에 가깝다. 하지만 호페쉬 쉑터는 와이어 같은 장비도 특수효과를 이용한 3D, 4D 영상도 이용하지 않는다. 관객과 실연자가 무대를 기반으로 시공간을 공유하는 공연예술의 기본에 충실하며, 동시에 〈꿈의 극장〉이 움직이는 몸이 중심이 되는 무용 작품임을 잊지 않는다. 

 

꿈의 세계는 조명과 커튼을 이용하여 평면을 ‘분할’하고 ‘겹’쳐보이는 방식으로 무대 위에 구현된다. 무대 중앙에 만들어지던 액자화된 공간은 커튼의 이동에 따라 무대 좌측과 우측에 두서없이 만들어지는가 하면, 어느 순간 무대 중앙에서 커튼이 무대를 수직으로 분할하고, 양쪽 공간에서 각기 다른 공연이 동시에 펼쳐진다. 점차 앞 무대에서 뒷무대 방향으로 여러 층으로 나눠진 커튼이 무질서하게 열리고 닫히며 무대 깊이를 따라 공간들이 형성된다. 몇 명씩 무리 지어 각각의 공간에서 열정적으로 춤을 추는 무용수들은 서로 간에 단절되어 있다. 무작위로 만들어지는 공간에서 각자의 춤에만 몰두하는 이들의 모습은 뒤죽박죽 섞여 있는 꿈속의 장면을 떠올리게 한다.


음악이 고조됨에 따라 무용수들은 춤추던 공간을 이탈하기도 하고, 직접 커튼을 잡고 이동하며 나눠진 공간의 경계를 다시 무너트린다. 종잡을 수 없이 진행되는 공연은 비현실적이면서도 현실과 닮아있다. 무대 위 카오스의 현장은 마치 같은 시각 세계 이곳저곳에서 벌어지는 다양한 사건들을 보는 듯도 하다. 때로는 일정한 동작 쉴 새 없이 보여주던 무용수 중 한 명이 무리에서 밀려나듯 커튼 앞으로 나오거나, 던져지듯 한 명씩 나와 몸을 포개 엎드린다. 정신없고 혼란스러운 꿈에서 깨어난 듯한 모습은 동시에 바쁘고 치열한 경쟁사회 속에서 밀려난 듯 현대인의 모습같다. 꿈속이라 생각했던 커튼 안이 도리어 현실처럼 보인다.


무용수들의 움직임은 단순하고 낯설지 않다. 앞으로 뛰어가듯 제자리에서 움직이거나, 리듬에 맞춰 몸을 움직이며 두통이 난 듯 손을 머리에 댄다. 기쁨이나 흥분, 분노의 순간에 그 감정이 자연스레 몸으로 표현되듯 손을 크게 흔들거나, 호소하듯 팔을 뻗는 식이다. 일상의 어느 순간에 한번은 보았을 법한 동작들이 무용수에 의해 보다 역동적인 춤의 언어로 전환된다. 때로는 클럽에서 춤을 추듯 음악과 나 자신에게 집중하여 자유롭고 열정적으로 춤을 춘다. 동작들은 그 자체만으로도 각자의 감정을 보여주고 이야기를 하는 듯하다. 꿈속에서 무언가를 말하고 싶지만 목소리가 나오지 않거나, 우리가 꿈을 꿀 때 실제로 발화하지 않았지만, 말을 했다는 의식만을 갖는 경우를 생각하게 한다.


어느 순간 분위기가 바꿔 무대 한쪽에서 붉은 양복 차림의 세 연주자가 연주를 하고 있다. 조명은 이들의 공간을 더욱 붉게 만들며 이국의 해변가에 온 듯한 분위기를 조성한다. 삼바, 살사 등의 라틴음악과 올드팝 등이 울려 퍼지는 가운데 앞선 무대처럼 조명과 커튼으로 분할된 공간에서 무용수들이 음악에 맞춰 춤을 추거나 순간이동 하듯 연주자들의 위치가 바뀌면서 비현실적인 꿈의 세계가 지속된다. 서로 단절된 두 공간에서 연주와 춤이 서로 무관한 듯 함께 하는 모습은 공간뿐 아니라 두 개의 시간이 동시적으로 흐르는 듯한 비현실적인 장면을 연출한다. 


때때로 무용수들은 불쑥 연주자 옆에서 춤을 추거나, 갑자기 객석을 등지고 연주자 앞에 관객처럼 앉아 있다. 브레히트의 소외효과를 떠올리게 하는 이런 ‘낯선’ 설정은 순간 공연에의 몰입을 방해하며 현실을 환기한다. 꿈속에서 꿈을 꾸는 주체인 내가 또 다른 나를 지켜보는 듯한 경험을 할 때처럼 관객이 된 무용수의 모습은 객석에 있는 나를 보는 듯하다. 두 개의 자아를 인식하는 꿈속의 체험이 객석과 무대의 관계를 통해 극장에서 실현된다.


더 나아가 꿈의 세계는 객석으로 확장된다. 라틴음악의 낭만적인 선율과 무용수들의 춤이 붉은 조명과 어우러져 몽롱한 분위기가 절정에 다다르고 꿈을 꾸는 듯한 착각이 들 무렵 무용수들이 하나둘 무대에서 내려와 객석 사이를 오가며 관객의 춤을 유도한다. 어느 순간 극장의 불이 환하게 켜지고, 무대와 객석은 춤으로 하나가 된다. 극장 전체가 〈꿈의 극장〉이 되는 순간이다. 관객이 함께하는 춤판은 관객참여 자체보다 꿈의 세계를 극장 전체로 확장함으로써 꿈의 본질적 성격을 보여준다는 점에서 보다 의의를 갖는다. 무용수들이 객석으로 내려오며 꿈의 공간이 객석으로 확장되는데, 곧 불이 켜지면서 극장은 다시 현실의 공간으로 변한다. 생생한 꿈을 꿨을 때처럼 꿈이 현실이고, 현실이 꿈인듯한 상황은 극장 전체를 〈꿈의 극장〉으로 만든다.

 

ⓒTom Visser

  

ⓒTom Visser

 

중반부에서 파라디스 같은 꿈의 세계가 펼쳐졌다면 후반부에서는 실제 삶의 현실을 보여주는 듯한 꿈의 세계다. 기본적인 구성은 초반부와 유사하지만 춤의 내용에 있어서는 일상 너머 현실의 또 다른 어두운 면을 반영한 듯한 춤이다. 무용수들은 총을 쏘는 듯한 동작을 취한다거나 격렬한 감정을 거칠게 표현하는 듯 움직인다. 중반부에서처럼 공연 중간 간간이 관객으로 앉아 있는 무용수들의 모습은 꿈속 현실로부터의 거리두기를 통해 관찰자의 시선을 갖게 만든다. 여전히 세계 곳곳에서는 전쟁이 일어나고, 재난과 사회적 갈등이 끊이지 않는다. 그야말로 악몽 같은 현실이고, 꿈이기를 바라는 현실이다. 그런 의미에서 후반부는 현실이 악몽이기를 바라는 또 다른 꿈으로도 볼 수 있다.


〈꿈의 극장〉은 90분의 시간이 지나면 무용 공연을 관람했다기보다 열광적인 라이브 콘서트 현장에서 공연을 즐기고 난 듯한 기분을 갖게 한다. 혹은 상상과 모험이 가득한 판타지 영화를 본 것 같기도 하다. 안무가일 뿐 아니라 무대 연출, 음악, 영화, 연출 등 다양한 분야에서 활동하는 호페쉬 쉑터의 이력을 짐작하게 하는 작품이다. 하지만 그는 현실과 비현실을 넘나드는 꿈의 특별함을 보여주기 위해 장르 간의 무리한 결합을 시도하지 않는다. 다양한 소품이나 무대장치나 특수효과 또한 이용하지 않는다. 무용수가 발을 딛고 선 무대와 관객이 있는 객석의 상호적 관계를 기반으로 조명과 커튼, 음악만으로 현실 속의 ‘꿈의 극장‘을 만들어냈다.


전세계의 독자들을 위해 '구글 번역'의 영문 번역본을 아래에 함께 게재합니다. 부분적 오류가 있을 수 있음을 양해 바랍니다. 

Please note that the English translation of "Google Translate" is provided below for worldwide readers. Please understand that there may be some errors.

Review

Vol.116-1 (2025.4.5.) Issue


Written by Yeon Hye-gyu(Art History Researcher)



〈Theater of Dreams〉 by Hofesh Shechter



When we think of dreams, we often think of them as something between reality and unreality. In fact, after having a vivid dream, we sometimes get confused as to whether what we had was a dream or reality. Dreams are real in that they are a kind of mental phenomenon related to brain activity that humans or animals experience when they actually sleep (according to recent studies, mammals, birds, and other animals can dream. Source: Animal People Wild Animals ‘Birds that Sing While Sleeping… Non-human Animals Dream Too’ https://www.hani.co.kr/arti/animalpeople/wild_animal/1137762.html). However, the content of dreams themselves is not real in that they do not exist. Nevertheless, dreams have some kind of correlation with reality. Dreams are something that we have seen or heard once in reality. Of course, you can see a unicorn in your dreams that you have never seen in real life and that does not exist, but this is only possible if you have seen an image of a unicorn drawn by imagining it, or at least seen the actual horse and horn that make up a unicorn, either in real life or in an image. However, the time, space, or events you experience in your dreams are not continuous, and sometimes variable and illogical, and it is difficult to find a causal relationship. In your dreams, you can be in your room and the next moment you can be walking down the streets of New York. The moment you turn a corner, the ocean opens up before your eyes, and a friend you have not seen for a long time suddenly appears from somewhere and waves your hand.


Not only dreams that you have while sleeping, but also dreams as wishes or hopes are unrealistic in their essential nature of being unrealized, but the content of those wishes is based on reality. Of course, you can dream of becoming an imaginary animal, a unicorn, without considering the possibility of realization, but this is also impossible without knowing the word ‘unicorn.’ This imaginary something is real in the sense that it exists as the word unicorn.


Hopesh Sector's 〈Theater of Dreams〉(2025.03. 14.-03. 15, Seongnam Arts Center Opera House) is a work that shows the world of dreams that has the borderline nature of reality and unreality. Rather than simply showing what dreams are or listing the contents of dreams, it allows the audience to experience 〈Theater of Dreams〉, which is also the name of the performance, through the physical space of the theater. The performance features 13 Hopesh Sector Company dancers and three performers as the other central axis of the performance. The work is largely composed of three parts, and the first half is a variation of the first half.


The performance begins with a man who comes up on stage in a theater that is not darkened, looks around the audience, and disappears through the closed curtains. It is a setting that makes it seem like the main character in a movie is moving from the real world to the world of dreams. Soon after, the curtains on both sides of the stage open and close repeatedly at a certain width, creating a frame that limits the space. The framed space becomes more clearly objectified, and the stage has a dual spatial composition. This dual spatial structure enables the first-person perspective that occurs when we watch a movie by identifying ourselves with the camera. Just as I, who am outside the movie, become the eyes of the main character in the movie and look at the scene, the audience in the audience feels as if they are watching their own dream.


Just as various scenes or events unfold randomly before our eyes in a dream, and as if the camera shutter is pressed every time the curtain opens, the dancers show different compositions and movements each time. The dancers repeat certain movements, or one person waves his or her arms wildly behind everyone else while they are still, or each dances fiercely. There is no causal relationship or any connection between each scene. The music with a constant rhythm that sounds like an echo is repeated in various variations, emphasizing the unrealistic atmosphere of the dream. The speed at which the curtain opens and closes gradually increases, and as if it were a slideshow playing at a fast speed, various scenes pass by without stopping, increasing the audience's immersion.


Hofesh Shektor goes one step further and constructs the world of dreams through a more multi-layered spatial composition. However, rather than emphasizing the three-dimensional sense of space, he attempts a flat composition. The space experienced in dreams is not a physically real space. When we are conscious of seeing something in a dream, it is not seeing an actual object, but a visual image that occurs during sleep (Considering the nature of the performance, it is convenient to state that this expression does not include congenital blind people who do not have visual dreams. Source: ‘What Do Blind People Dream of?’ https://newspeppermint.com/2014/03/03/blind/). This is similar in that we see three-dimensional reality, or something more, in three dimensions through a two-dimensional flat medium such as film. The flatness of 〈Theater of Dreams〉 is closer to the flatness of this screen than the flatness of a painterly painting. However, Hofesh Shektor does not use equipment such as wires or 3D or 4D images using special effects. It is faithful to the basics of performing arts, where the audience and performers share time and space based on the stage, and at the same time, it does not forget that 〈Theater of Dreams〉 is a dance piece centered on moving bodies.


The world of dreams is realized on the stage by using lighting and curtains to ‘divide’ and ‘overlap’ the plane. The framed space created in the center of the stage is created indiscriminately on the left and right sides of the stage as the curtain moves, and at one moment, the curtain vertically divides the stage in the center of the stage, and different performances unfold simultaneously in each space. Gradually, the curtains, divided into several layers from the front stage to the back stage, open and close in a disorderly manner, forming spaces along the depth of the stage. The dancers, who dance passionately in groups of several people in each space, are disconnected from each other. The sight of them concentrating solely on their own dance in a randomly created space brings to mind a scene from a dream mixed up in a jumble.


As the music intensifies, the dancers leave the space where they were dancing, or they grab the curtain and move, breaking down the boundaries of the divided space again. The unpredictable performance is unrealistic yet similar to reality. The chaotic scene on the stage seems like watching various events happening here and there in the world at the same time. Sometimes, one of the dancers who had been performing regular movements without rest comes out in front of the curtain as if pushed out of the group, or they come out one by one as if thrown and lie down. The appearance of waking up from a crazy and chaotic dream also resembles the appearance of modern people who seem to have been pushed out in a busy and fiercely competitive society. The inside of the curtain, which we thought was a dream, actually seems real. The dancers' movements are simple and familiar. They move in place as if they are running forward, or they move their bodies to the rhythm and put their hands on their heads as if they have a headache. In moments of joy, excitement, or anger, they wave their hands loudly as if those emotions are naturally expressed through their bodies, or they stretch out their arms as if they are appealing. At some point in our daily lives, movements that we might have seen once are transformed into a more dynamic dance language by the dancers. Sometimes, we dance freely and passionately, focusing on the music and ourselves as if we were dancing in a club. The movements themselves seem to show each person’s emotions and tell a story. It makes us think of cases where we want to say something in a dream but our voices don’t come out, or when we dream but only have the consciousness that we have spoken.


At one moment, the atmosphere changes and three musicians in red suits are playing on one side of the stage. The lighting makes their space even redder, creating an atmosphere reminiscent of a foreign beach. While Latin music such as samba and salsa and old pop music resonate, the dancers dance to the music or change their positions as if they are teleporting in a space divided by lights and curtains like the previous stage, continuing the unrealistic dream world. The sight of the performance and dance together in two separate spaces as if they are unrelated to each other creates an unrealistic scene where not only the space but also two times seem to flow simultaneously. Sometimes the dancers suddenly dance next to the performer or suddenly turn their backs to the audience and sit in front of the performer like an audience member. This ‘unfamiliar’ setting, reminiscent of Brecht’s alienation effect, momentarily interrupts immersion in the performance and reminds us of reality. Just as I, the subject of the dream, experience watching another self in a dream, the dancers who have become the audience seem to see me in the audience. The experience of recognizing two selves in a dream is realized in the theater through the relationship between the audience and the stage.


Furthermore, the dream world expands into the audience. The romantic melody of Latin music and the dancers’ dance, combined with the red lighting, create a hazy atmosphere that reaches its peak, and when the illusion of a dream begins to appear, the dancers come down from the stage one by one and move between the audience members, guiding the audience members to dance. At one moment, the lights in the theater turn brightly on, and the stage and the audience become one through dance. This is the moment when the entire theater becomes a ‘dream theater.’ The audience-participating dance floor is more meaningful in that it shows the essential nature of dreams by expanding the dream world to the entire theater rather than the audience participation itself. As the dancers come down to the audience, the dream space expands to the audience, and soon the lights come on, and the theater changes back into a space of reality. Just like when you have a vivid dream, the dream is reality and reality seems like a dream, making the entire theater a “dream theater.” If the middle part is a paradisiacal dream world, the second half shows a dream world that seems to show the reality of real life. The basic composition is similar to the first half, but in terms of the content of the dance, it seems to reflect another dark side of reality beyond everyday life. The dancers move as if they are shooting guns or expressing intense emotions roughly. As in the middle part, the dancers sitting as audience members intermittently during the performance distance themselves from the reality of the dream, drawing the observer’s gaze. Wars still occur all over the world, and disasters and social conflicts continue unabated. It is a nightmare-like reality, and a reality that we wish was a dream. In that sense, the second half can be seen as another dream that hopes that reality is a nightmare.


After 90 minutes, 〈Theater of Dreams〉 makes you feel like you have enjoyed a live concert rather than watching a dance performance. Or, it may be like watching a fantasy film full of imagination and adventure. This work suggests the background of Hofesh Schacter, who is not only a choreographer but also works in various fields such as stage direction, music, film, and directing. However, he does not attempt to force a combination of genres to show the specialness of dreams that cross the boundaries between reality and unreality. He does not use various props, stage sets, or special effects. Based on the mutual relationship between the stage where the dancers stand and the audience in the auditorium, he created a ‘theater of dreams’ in reality with only lighting, curtains, and music.

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