공연비평
Vol.116-1 (2025.4.5.) 발행
글_ 장지원(춤평론가)
사진제공_ 발레블랑
발레블랑 45주년 기념공연 〈RE: 〉가 3월 15일 아르코예술극장 대극장에서 있었다. 발레블랑은 故 홍정희 선생이 이화여대 발레 교수로 재직 시절인 1980년 창단한 단체로, 이후 한국 발레계에 학교를 기반으로 한 동문단체로서 큰 족적을 남겼다. 특히 창작 발레에 취약했던 당시에 홍정희 선생은 〈코리아 환상곡〉, 〈장생도〉 등의 창작 발레를 통해 민족의 정체성과 한국적 정서를 담아내려 했다면 45주년을 맞은 발레블랑은 안무자 개개인의 정체성을 드러내며 새로운 창작 발레를 만들어내고 있다.
40주년 공연 때 필자가 썼듯이 세대를 아우르며 아카데미즘을 추구해 온 정신과 실제 공연을 병행하며 실험적인 작업들도 시도해 온 발레블랑이 45주년 공연에서 또 다른 도약을 보여주었다. 이번 〈RE: 〉 공연은 고전적 레퍼토리를 벗어나 창작성을 중심으로 발전하고 있는 현대 발레의 흐름 속에서 안무자들의 기존 레퍼토리를 재구성하고 관점을 확장시키며 진화를 꾀한 작품들이다. 전체 구성은 현재 활발하게 활동하고 있는 이해니, 김다애, 탁지현 세 안무가의 공연으로 이뤄졌다.
첫 시작, 이해니의 〈숨의 경계〉는 단순한 서사가 아니라 생과 사가 교차하는 찰나의 순간을 포착하는 움직임 언어를 통해 궁극적으로 인간 존재의 의미를 탐구하는 여정을 보이고자 했다. 그 속에 호흡이 만들어내는 리듬과 움직임의 층위를 활용하여 신체의 유기적 흐름을 강조하고 생명의 본질과 가치에 대한 철학적 성찰의 의도를 지녔다. 2024년 청년예술가도약지원사업 선정작인 〈되돌이표: 두 개의 숨〉의 축약 버전으로, 생명과 춤의 근원인 ‘숨’이라는 원초적인 모티브를 통해 생성과 소멸의 역설적 관계를 탐구했다. 객석에서 움직임을 펼치던 남녀 무용수가 오케스트라피트로 사라지고, 샹들리에 같은 구조물과 백드롭의 기하학적 영상은 시선을 끌기에 충분했다. 이어진 솔로 무용수의 춤을 시작으로 김유식, 김소혜, 박경희, 정종웅, 남가영, 신정윤, 이해니의 춤은 현대적이면서도 유연하게 ‘숨’을 쉬고 삶을 이어가는 과정을 면밀하게 그려냈다. 후반부 사용한 짐볼 등의 오브제와 전체적 미장센이 조화를 이룬 작품이다.
〈Sound of Rain〉을 안무한 김다애는 다수의 국내외 안무가들과 작업하며 실력을 길러왔다. 그래서인지 발레블랑의 이미지보다는 강한 개성과 움직임 영역의 확대가 돋보이는 작품이었다. 그녀는 인간의 어두운 감정, 슬픔과 고독을 회피의 감정이 아니라 회복과 성장, 타인과의 공감, 소통의 세계를 제공하는 과정으로 표현하고 있었다. 떨어지는 빗방울이 눈물처럼 애절하게 내리던 순간의 기억을 작품으로 만들면서 작품의 표현 영역을 높이기 위해 무용수를 새롭게 캐스팅(배민지, 김민수, 안세원, 오한들, 전희원)하고 이에 맞는 움직임 연구, 수정을 거듭해 극의 몰입도와 완성도를 고양시키고자 노력했다. 조용한 음악에서 강렬한 음악으로 변화되면서 무용수들의 다채로운 움직임과 발레의 전형적인 모습에 기대지 않은 자유로운 어휘로 자신이 원하는 바를 선명하게 보여주었다. 아름다운 빗소리를 담기보다는 묵직한 감성을 수반한 빗소리의 느낌이 각지고 뾰족한 라인, 탄탄한 기본기를 통해 감각적으로 다가왔다. 더불어 세 작품 중 가장 현대적인 움직임과 이미지가 인상적이다.
탁지현의 〈조우: 기대어 보다〉는 2016년 발레블랑 정기공연에서 발표했던 〈조우〉에 기반해 현대 사회에서 수많은 이슈들을 안고 사회적 존재이자 관계의 존재로 살아가는 ‘우리’를 인식했다. 우리 모두가 정신적, 심리적 질환을 가진 환자일 수도 있다는 가정하에, 고립과 연결 사이의 연약한 경계를 탐구하여 서로 지지와 공감을 형성할 수 있는 연대의 비전을 함께 사유하고자 의도했다. 6명의 무용수들(배민지, 현민지, 안성향, 송진, 이서연, 김은정)이 출연해 가장 서정적이면서 고전적인 감성과 움직임으로 안정적인 장면들을 연출했다. 순수한 동화같이 거부감 없는 무대는 현재 발레블랑 대표로 단체를 이끌고 있는 그녀가 연대와 지지를 다루고자 한 부분도 은유적으로 제목과 서로 기대고 포용하는 몸짓, 전체적 이미지에 녹아있는 것이 아닌가 싶다. 주제에 대한 선명한 제시가 연륜이 드러나는 부분이었다.
〈RE: 〉는 그 타이틀에서부터 발레블랑이 다시금 45년의 역사를 시작하는 의미와 다짐을 밝히고 있다. 그리고 세 안무자 모두 자신의 단체를 이끌며 안무가와 교육자로서의 역할을 수행하는 과정이 수월하지만은 않겠지만 발레블랑이 추구했던 기존 아카데미즘의 정신은 고수하면서도 컨템퍼러리 발레의 흐름을 따르고자 하는 시도가 구현된 공연이었다.
전세계의 독자들을 위해 '구글 번역'의 영문 번역본을 아래에 함께 게재합니다. 부분적 오류가 있을 수 있음을 양해 바랍니다.
Please note that the English translation of "Google Translate" is provided below for worldwide readers. Please understand that there may be some errors.
Review
Vol.116-1 (2025.4.5.) Issue
Written by Jang Ji-won (dance critic)
Photo provided by Ballet Blanc
Remembering the history of Ballet Blanc: Ballet Blanc’s 45th anniversary performance 〈RE:〉
Ballet Blanc’s 45th anniversary performance 〈RE:〉 was held on March 15th at the Arko Arts Theater Grand Theater. Ballet Blanc was founded in 1980 by the late Hong Jeong-hee, when she was a ballet professor at Ewha Womans University, and has since left a significant mark on the Korean ballet scene as an alumni group based on the school. In particular, while Hong Jeong-hee attempted to capture the identity of the nation and Korean sentiment through creative ballets such as 〈Korea Fantasy〉 and 〈Jangsaengdo〉 at a time when creative ballet was weak, Ballet Blanc, which is celebrating its 45th anniversary, is creating new creative ballets by revealing the identities of each choreographer.
As I wrote in the 40th anniversary performance, Ballet Blanc, which has pursued academia across generations and attempted experimental works while performing actual performances, has made another leap forward in the 45th anniversary performance. This performance of 〈RE:〉 is a work that reconstructs the existing repertoire of choreographers, expands their perspectives, and seeks evolution in the flow of modern ballet that is developing with creativity as the center, breaking away from the classical repertoire. The entire composition consists of performances by three choreographers who are currently active: Lee Hae-ni, Kim Da-ae, and Tak Ji-hyun.
First, Lee Hae-ni’s 〈Boundary of Breath〉 is not a simple narrative, but a journey that ultimately explores the meaning of human existence through movement language that captures the fleeting moment when life and death intersect. In it, it emphasizes the organic flow of the body by utilizing the rhythm and layers of movement created by breathing, and has the intention of philosophical reflection on the essence and value of life. This is an abbreviated version of 〈Backslide: Two Breaths〉, which was selected for the 2024 Youth Artists’ Leap Support Project, and explored the paradoxical relationship between creation and extinction through the primordial motif of ‘breath,’ the source of life and dance. The male and female dancers who were moving in the audience disappeared into the orchestra pit, and the geometric images of the chandelier-like structure and backdrop were enough to attract attention. Starting with the dance of the solo dancer that followed, the dances of Kim Yu-sik, Kim So-hye, Park Kyung-hee, Jeong Jong-ung, Nam Ga-young, Shin Jeong-yoon, and Lee Hae-ni closely depicted the process of ‘breathing’ and continuing life in a modern yet flexible way. This is a work that harmonizes the objects such as the gimbal used in the latter half and the overall mise-en-scène.
Kim Da-ae, who choreographed 〈Sound of Rain〉, has been honing her skills by working with many domestic and international choreographers. Perhaps because of this, the work stands out for its strong individuality and expanded range of movement rather than the image of Ballet Blanc. She expressed the dark emotions of humans, sadness, and loneliness not as emotions of avoidance, but as a process of recovery, growth, empathy with others, and communication. She cast new dancers (Bae Min-ji, Kim Min-soo, Ahn Se-won, Oh Han-deul, Jeon Hee-won) to increase the range of expression of the work while creating a piece based on the memory of the moment when the falling raindrops fell as sadly as tears, and tried to increase the immersion and completeness of the play by repeatedly studying and modifying the movements accordingly. As the music changed from quiet to intense, she clearly showed what she wanted with the dancers’ colorful movements and free vocabulary that did not rely on the typical appearance of ballet. Rather than containing the beautiful sound of rain, the feeling of the sound of rain accompanied by heavy emotions was sensually approached through sharp and pointed lines and solid fundamentals. In addition, the most modern movements and images of the three works are impressive.
Tak Ji-hyun's 〈Encounter: Leaning on〉 is based on 〈Encounter〉 presented at the Ballet Blanc regular performance in 2016, and recognizes "us" who live as social beings and beings of relationships while carrying numerous issues in modern society. Assuming that we may all be patients with mental and psychological illnesses, it was intended to explore the fragile boundary between isolation and connection and think together about the vision of solidarity that can form support and empathy for each other. Six dancers (Bae Min-ji, Hyun Min-ji, Ahn Seong-hyang, Song Jin, Lee Seo-yeon, Kim Eun-jung) appeared and performed stable scenes with the most lyrical and classic emotions and movements. The stage, which is as pure as a fairy tale and free of rejection, seems to be a metaphorical part of her, who is currently leading the group as the representative of Ballet Blanc, trying to deal with solidarity and support, which is also melted into the title, the gestures of leaning on and embracing each other, and the overall image. The clear presentation of the theme was a part that showed her experience.
〈RE:〉, from its title, reveals the meaning and determination of Ballet Blanc starting its 45-year history again. And although it may not have been easy for all three choreographers to lead their own groups and fulfill their roles as choreographers and educators, it was a performance that attempted to follow the flow of contemporary ballet while maintaining the spirit of the existing academicism that Ballet Blanc pursued.
웹진 댄스포스트코리아는 2025년 한국문화예술위원회 '공연예술창작주체지원사업'으로부터 제작비 일부를 지원받고 있습니다.