공연비평
Vol.117-2 (2025.5.20.) 발행
글_ 송준호(춤평론가)
사진제공_ GS아트센터
13년 만에 방한한 아메리칸발레시어터(이하 ABT)가 4일간 미국 발레의 전통과 역사를 환기하는 무대를 선보였다. GS아트센터 개관 기념으로 마련된 이번 공연에는 클래식 발레부터 컨템퍼러리 발레까지 아우르는 ABT의 개성이 그대로 담겼다. 갈라 형식으로 진행된 까닭에 발레단의 대표작을 가볍게 일별하는 인상이 강했지만, 그러면서도 자신들의 개성과 에너지를 놓치지 않고 뚜렷하게 보여줬다.
새로운 공연장의 출발을 축하하는 취지에 맞게 이자벨라 보일스톤, 커샌드라 트레너리, 데본 투셔 등 16명의 수석무용수가 총출동한 무대는 가히 진풍경이라고 할 만했다. 전막 발레를 하기에는 다소 작은 아트센터의 환경을 고려해도 70명의 단원들이 대거 출연한 것도 이례적이다. 서희, 안주원(수석무용수), 한성우, 박선미(솔리스트), 서윤정(코르드발레) 등 ABT에서 활동하는 한국 무용수들도 모두 참여해 존재감을 과시했다.
이번 공연에서 돋보인 것은 고전을 중시하고 이를 새롭게 해석하는 ABT의 특징이 오롯이 담긴 프로그램이다. 미국 발레의 역사와 ABT의 정체성과도 연결되는 조지 발란신의 〈주제와 변주(Theme & Variations)〉(1947)와 트와일라 타프의 〈다락방에서(In The Upper Room)〉(1986)가 프로그램의 중심을 차지하고 있는 점이 특히 그렇다. 이는 클래식 발레와 컨템퍼러리 발레의 작품들에서 발췌한 ‘2인무 시리즈’ 역시 마찬가지다. 〈잠자는 숲속의 미녀(The Sleeping Beauty)〉를 비롯해 린 테일러-코벳이 작곡가 고트샬크의 음악으로 안무한 〈대질주 고트샬크(Great Galloping Gottschalk)〉(1982), 프랭크 시나트라의 곡을 활용한 트와일라 타프 안무의 〈시나트라 모음곡(Sinatra Suite)〉(1982) 같은 소품에선 유럽 발레의 유산을 자신들만의 새로운 전통으로 계승해 온 ABT의 행보를 읽을 수 있었다.
ABT의 현재를 보여주는 두 신작, 제마 본드의 〈라 부티크(La Boutique)〉(2024)와 카일 에이브러햄의 〈변덕스러운 아들(Mercurial Son)〉(2024) 역시 이런 역할을 나눠 맡았다. 특히 전체 일정 중 두 번이나 오프닝 공연으로 나선 제마 본드의 〈라 부티크〉는 초연 당시 받은 호평의 이유를 이번 무대에서도 증명했다. 20세기 초 레오니드 마신이 안무한 단막 발레 〈라 부티크 판타스크(La Boutique Fantasque)〉(1919)를 연상시키는 이 작품은 같은 음악, 다른 스타일로 모던한 멋을 보여준다. 마신의 작품은 제목 그대로 장난감 가게에서 인형들이 살아나 춤추는 환상적인 이야기가 주된 극 형식이지만, 여기서는 서사를 빼고 세 쌍의 남녀 무용수가 각자 개성 있는 파드되를 선보이는 추상 발레로 탈바꿈했다. 알록달록한 색깔과 의상의 캐릭터들이 펼치는 ‘토이 스토리’와 달리 〈라 부티크〉는 모던한 의상과 단색 배경의 변화로 전개하는 모던 발레로 확실한 차별화를 보여준다. 흥미로운 것은, 그러면서도 세 커플이 펼치는 테크닉과 구성은 클래식 스타일을 따라간다는 점이다. 아기자기한 음악에 맞춘 커플의 가벼운 테크닉과 군무진의 조합은 프티파의 발레에 대한 존경과 현대적인 상점(La Boutique)에서 느껴지는 감성을 동시에 느끼게 했다. 그중에서도 데본 투셔와 토마스 포스터의 생기 있는 호흡은 단연 돋보였고, 박선미와 코리 스턴스의 절제된 움직임도 인상적이었다.
한편, 클래식부터 모던, 컨템퍼러리 발레까지 ABT가 지닌 다양한 레퍼토리를 짧고 집중적으로 과시하는 파드되 프로그램은 다소 어수선한 인상이었다. 전날 공연에서 무용수의 예상치 못한 부상으로 인해 파드되 작품 리스트가 갑작스럽게 변경됐고, 〈잠자는 숲속의 미녀〉 그랑파드되에서는 남녀 바리아시옹이 생략된 채 아다지오에서 코다로 연결되는 해프닝도 있었다. 무대 컨디션 때문인지 이날 균형을 잃는 장면도 몇 번이나 속출했다. 그럼에도 이 모든 악조건을 극복한 것은 무용수들의 집중력과 노련한 경험에서 나오는 여유였다. 〈잠자는 숲속의 미녀〉의 서희와 코리 스턴스는 짧은 프로그램에서도 뛰어난 연기 호흡을 보여줬고, 〈대질주 고트샤크〉의 팡시 리와 트리스탄 브로스넌은 서정적인 음악에 걸맞은 앙상블을 선사했다. 특히 〈실비아 파드되〉를 대신해 무대에 오른 〈시나트라 모음곡〉의 커샌드라 트레너리와 헤르만 코르네호는 무대를 넓게 쓰는 역동적인 연기와 상호작용으로 인상적인 로맨스를 표현해 냈다.
〈다락방에서〉는 이번 5회의 공연 중 세 차례의 프로그램에서 피날레를 맡은 이유를 스스로 입증했다. 시작부터 무대를 뒤덮은 스모그 사이로 죄수복을 떠올리게 하는 줄무늬 유니폼과 빨간 양말 차림의 무용수들이 쉴 새 없이 등퇴장을 반복하는 시퀀스는 시종일관 객석을 압도한다. 최근 한국춤과 발레를 막론하고 불고 있는 컨템퍼러리의 세례에 여전히 의문을 가지고 있는 관객이라면, 이 작품은 그에 대한 좋은 대답이 될 만하다. 사실 새삼스레 장르를 규정할 필요도 없이 이 작품에서는 춤의 규칙과 박자감을 초월하는 이상한 움직임들도 난무한데, 그런 난장으로부터 느껴지는 일종의 해방감이 이 작품의 매력이자 걸작이라는 명성의 핵심이다. 초반의 헐렁한 유니폼은 9개의 장을 거치는 동안 서서히 붉은 색 의상으로, 상체를 드러낸 모습으로 바뀌며 절정에 이른다. 무려 40년 전 작품이지만 오늘날에도 여전한 재미와 희열을 느끼게 하는 개성과 에너지를 통해 〈다락방에서〉는 이날도 발레의 영역을 확장하고 있었다.
이번 4일간의 공연은 사전에 충분한 리허설이 부족했던 탓인지 무용수와 오케스트라의 호흡이 어긋나거나 무대 컨디션이 불안정한 순간들이 종종 드러났다. 그럼에도 ABT의 정체성과 강점을 안배한 프로그램과 노련한 무용수들의 퍼포먼스는 이를 충분히 상쇄할 수 있었다. 나아가 명문 발레단의 리스트에서도 확실히 차별되는 ABT만의 존재감을 국내 관객에게 다시 한번 각인하는 데도 성공했다.
전세계의 독자들을 위해 '구글 번역'의 영문 번역본을 아래에 함께 게재합니다. 부분적 오류가 있을 수 있음을 양해 바랍니다.
Please note that the English translation of "Google Translate" is provided below for worldwide readers. Please understand that there may be some errors.
Review
Vol.117-2 (2025.5.20.) Issue
Written by Song Jun-ho (Dance Critic)
Photo provided by GS Arts Center
The Present of American Ballet, Proving Individuality within the Norm: American Ballet Theatre (ABT) ‘From Classic to Contemporary’
The American Ballet Theatre (ABT), which visited Korea for the first time in 13 years, presented a stage that evoked the tradition and history of American ballet for four days. This performance, prepared to commemorate the opening of the GS Arts Center, contained ABT’s individuality, encompassing everything from classical ballet to contemporary ballet. Since it was held in a gala format, it gave the impression of a light glance at the ballet company’s representative works, but it also clearly showed their individuality and energy without losing it.
In celebration of the launch of the new theater, the stage was truly spectacular, with 16 principal dancers, including Isabella Boylston, Cassandra Trenary, and Devon Tuscher, all performing. Considering the small size of the art center for a full-length ballet, it was unusual for 70 dancers to perform in such a large number. Korean dancers who are active in ABT, including Seo Hee, Ahn Ju-won (principal dancers), Han Seong-woo, Park Seon-mi (soloists), and Seo Yoon-jung (corps de ballet), also participated and showed their presence.
What stood out in this performance was the program that fully embodied ABT’s characteristic of emphasizing the classics and reinterpreting them in a new way. This is especially true of the fact that George Balanchine’s 〈Theme & Variations〉(1947) and Twyla Tharp’s 〈In the Upper Room〉(1986), which are connected to the history of American ballet and the identity of ABT, occupy the center of the program. The same goes for the ‘Double Series’, which is an excerpt from classical and contemporary ballet. In pieces such as 〈The Sleeping Beauty〉, 〈Great Galloping Gottschalk〉(1982) choreographed by Lynn Taylor-Corbett with music by composer Gottschalk, and 〈Sinatra Suite〉(1982) choreographed by Twyla Tharp using music by Frank Sinatra, we can read the ABT’s path of inheriting the legacy of European ballet as its own new tradition.
Two new works that show the current state of ABT, Gemma Bond’s 〈La Boutique〉 (2024) and Kyle Abraham’s Mercurial Son (2024), also share this role. In particular, Gemma Bond's 〈La Boutique〉 which appeared as the opening performance twice during the entire schedule, proved the reason for the acclaim it received at the time of its premiere on this stage as well. This work, which is reminiscent of the one-act ballet 〈La Boutique Fantasque〉(1919) choreographed by Leonid Massine in the early 20th century, shows modern sophistication with the same music and a different style. Massine's work is a play format that mainly tells a fantastic story of dolls coming to life and dancing in a toy store, but here, the narrative is removed and it is transformed into an abstract ballet in which three pairs of male and female dancers each present their own unique pas de deux. Unlike 〈Toy Story〉 which features characters in colorful colors and costumes, 〈La Boutique〉 is a modern ballet that clearly differentiates itself with modern costumes and changes in the monochrome background. What is interesting is that the techniques and compositions of the three couples follow the classical style. The light technique of the couple and the combination of the corps de ballet to the lovely music made me feel both the respect for Petipa's ballet and the emotion felt in the modern shop (La Boutique). Among them, the lively chemistry between Devon Tuscher and Thomas Foster stood out, and the restrained movements of Park Sun-mi and Corey Stearns were also impressive.
On the other hand, the pas de deux program, which briefly and intensively showed off ABT's diverse repertoire from classical to modern and contemporary ballet, gave a somewhat disorganized impression. The list of pas de deux works was suddenly changed due to an unexpected injury of a dancer in the previous performance, and in the grand pas de deux of 〈Sleeping Beauty〉 the male and female variations were omitted and the adagio was connected to the coda. Perhaps due to the stage conditions, there were several scenes where the dancers lost their balance that day. Nevertheless, what overcame all these adverse conditions was the dancers' concentration and the composure that came from their experienced experience. Seo Hee and Corey Stearns of 〈Sleeping Beauty〉 showed excellent acting chemistry even in a short program, and Fang Si Lee and Tristan Brosnan of 〈Goatshak〉 presented an ensemble that matched the lyrical music. In particular, Cassandra Trenary and Herman Cornejo of 〈Sinatra Suite〉 who took the stage in place of 〈Sylvia Pas de Deux〉 expressed an impressive romance with dynamic acting and interaction that used the stage widely.
〈In The Upper Room〉 proved why it was the finale of three of the five performances. The sequence in which dancers in striped uniforms and red socks reminiscent of prison uniforms continuously enter and exit amidst the smog that covered the stage from the beginning overwhelmed the audience from beginning to end. For audiences who still have doubts about the baptism of contemporary that has been blowing in both Korean dance and ballet recently, this work can be a good answer to that question. In fact, there is no need to define the genre again, as this work is full of strange movements that transcend the rules and rhythm of dance, and the sense of liberation felt from such chaos is the charm of this work and the core of its reputation as a masterpiece. The loose uniforms at the beginning gradually change into red costumes and revealing the upper body over the course of nine scenes, reaching a climax. Although it is a work from 40 years ago, 〈In The Upper Room〉 was expanding the realm of ballet even on this day through its individuality and energy that still makes one feel the fun and joy of today.
During this four-day performance, there were often moments when the breathing between the dancers and the orchestra was out of sync or the stage condition was unstable, perhaps because there was not enough rehearsal in advance. Nevertheless, the program that arranged ABT’s identity and strengths and the performances of the experienced dancers were able to sufficiently offset this. Furthermore, it succeeded in impressing upon the domestic audience once again the presence of ABT, which is clearly distinguished from the list of prestigious ballet companies.
웹진 댄스포스트코리아는 2025년 한국문화예술위원회 '공연예술창작주체지원사업'으로부터 제작비 일부를 지원받고 있습니다.