댄스포스트코리아
지난자료보기

로고

무용현장

포커스

흥, 전시관 속에 갇히다: 천안흥타령관에 대한 평

포커스

Vol.117-1 (2025.5.5.) 발행


글·사진_ 성원선(미술평론가·문화예술기획자)




천안흥타령관은 전통춤과 전통주를 전시하는 공간으로 출발하였지만, 오늘날의 문화적 흐름과는 괴리된 운영으로 인해 관람객의 관심을 끌지 못하고 있다. 이는 ‘흥’과 ‘신명’이라는 한민족의 정서적 유산을 단순히 박제화된 형태로 전시하는 데 그쳤기 때문이다. 실제로 천안흥타령관을 방문했을 때 ‘흥’을 이해할 수 있는 방식은 전시관에 일렬로 나열된 술병, 조악하게 재현된 옛 악기, 몇몇 고서와 문서의 영인본, 그리고 간략한 설명문을 둘러보는 데 그쳤다. 이처럼 사물 중심의 정태적 전시는 관람자에게 깊은 감동이나 지적 통찰을 제공하기 어렵다. 더 큰 문제는 ‘흥’이라는 역동적이고 집단적 체험의 정서를 정물화 된 유물 속에 가두어, 문화유산을 단순한 ‘관람의 대상’으로 고정함으로써 체험과 감각의 확장 가능성을 차단했다는 점이다. 이는 결국 문화적 전승의 본질을 축소하고, 살아 있는 문화의 역동성을 소외시키는 한계를 드러낸다.


‘흥(興)’은 단순한 즐거움을 넘어, 공동체의 일체감과 상호작용을 통해 발현되는 감정이다. 이는 한국인의 삶과 문화 전반에 깊이 스며들어 있으며, ‘신명(神明)’은 이러한 ‘흥’이 극대화되어 개인과 공동체가 하나 되어 몰입하는 상태를 의미한다. 이러한 정서는 풍물놀이, 판소리, 탈춤 같은 전통예술에서 나타나며, 현대에서는 K-팝 콘서트의 응원봉 문화나 비폭력적 시위 문화로 알려진 촛불시민혁명과 같은 집단적 표현으로도 이어지고 있다.


오늘날 K-문화의 비약적 성장은 단순한 문화적 시스템의 성취를 넘어, 민족정신의 심층적 토대와 연결되며, ‘중용’과 ‘통섭’ 같은 개념적 기조로도 해석될 수 있다. 문학비평가이자 초대 문화부 장관이었던 이어령은 ‘디지로그’라는 개념을 통해 아날로그와 디지털의 융합이라는 미래 한국문화의 정신적 좌표를 간결하면서도 심오하게 제시한 바 있다. 그러나 문화와 예술이 정신의 전승을 이야기하기 이전에, 우리 민족의 감정적 원형으로서 ‘흥’은 이미 DNA 속에 각인된 존재다. 그것은 단순한 감정의 분출을 넘어, 민족 고유의 심미적 감각이자 예술적 충동을 일깨우는 원초적 에너지로 기능한다.




결국 천안흥타령관의 문제는 이 같은 ‘흥’의 정서적·예술적 에너지를 살아 있는 체험으로 전환하지 못하고, 전시물 속에 고정된 채 관람자와의 감각적·정서적 교감을 차단한 데 있다. 오늘날 ‘흥’과 ‘신명’은 단순히 과거의 유산이 아니라, K-문화의 근원적 에너지로서 문화적 원천과 흐름을 만들어내야 할 동력이다. 따라서 천안흥타령관이 나아가야 할 방향은 전통을 박제화하지 않고, 이 정서적 유산을 현재적 감각과 미래적 비전 속에서 다시 살아 숨 쉬게 만드는 문화적 플랫폼으로의 전환에 있다. 이러한 변화는 단순히 전시 형식이나 공간 구성의 혁신에 그치는 것이 아니라, 국가문화유산이라는 제도적 유형의 범주를 넘어, 예술이 살아 숨 쉬는 감각적 실재로서 우리의 일상에 체현될 수 있는 문화적 장소를 새롭게 구성하는 데에서 출발해야 한다. 다시 말해, 뮤지엄은 더 이상 유산을 보존하는 수동적 공간이 아니라, 정서적 기억과 예술적 에너지가 현재의 삶과 호흡하며 재활성화되는 살아 있는 플랫폼이어야 하며, 이는 무엇보다 예술의 존재 방식을 제도 밖에서 사유하고 실천하려는 인식의 전환에서 비롯되어야 한다.


천안흥타령관이 진정한 문화플랫폼으로 거듭나기 위해서는 기존의 정태적·관람 중심적 전시 방식에서 탈피하여, 관람자와 문화유산 간의 상호작용적 관계를 복원하고 확장하는 방향으로의 전환이 요구된다.



첫째, ‘흥’과 ‘신명’이라는 정서적·체험적 유산의 본질을 관람자가 직접 경험할 수 있도록 체험 중심의 전시 구성이 필요하다. 전통춤과 음악, 의례적 퍼포먼스 등을 직접 배워보고 체험할 수 있는 프로그램은 관람객의 감각적 몰입과 정서적 공감을 촉발하며, 문화적 전승의 현장성을 강화하는 데 기여 해야 할 것이다.


둘째, 오늘날 디지털 문화환경과 관람객의 매체 감수성을 고려할 때 현대 기술의 도입은 불가피하다. AR·VR 기술과 같은 확장현실 기반의 인터랙티브 전시는 전통문화를 단순한 과거의 유산이 아닌 현재적이고 역동적인 문화적 감각으로 재해석할 수 있는 가능성을 제시하며, 이를 통해 관람자는 보다 몰입적이고 주체적인 체험자로서의 역할을 수행할 수 있다.


셋째, 천안흥타령관은 지역 문화생태계 속에서 고립된 공간이 아니라, 지역 문화예술계와 상호작용 하는 개방적 문화 플랫폼으로 기능해야 한다. 이를 위해 천안문화재단을 비롯한 지역 문화기관, 예술가들과의 협업을 강화하고, 지역 예술가들의 작품 전시, 공연, 워크숍 등을 유치함으로써 지역문화의 동력과 상생하는 장소로 자리매김할 필요가 있다.




마지막으로, 오늘날 문화소비의 방식과 경로가 다변화된 현실을 반영하여 다층적 홍보·마케팅 전략이 수립되어야 한다. SNS, 지역 커뮤니티, 학교 등 다양한 네트워크를 활용한 홍보는 관람객 접근성을 높이고, 특히 가족 단위 관람객과 청소년층을 대상으로 한 맞춤형 프로그램 개발과 연계함으로써 관람층의 확대와 지속 가능한 운영 기반을 마련할 수 있다.


결국, 천안흥타령관의 전환은 단순히 전시 방식의 개선을 넘어, ‘흥’과 ‘신명’이라는 민족의 정서적 원형을 살아 있는 체험으로 재구성하고, 이를 통해 과거-현재-미래를 잇는 문화적 플랫폼으로서의 역할을 수행할 수 있는 새로운 전략을 모색해야 할 것이다.

 

전세계의 독자들을 위해 '구글 번역'의 영문 번역본을 아래에 함께 게재합니다. 부분적 오류가 있을 수 있음을 양해 바랍니다. 

Please note that the English translation of "Google Translate" is provided below for worldwide readers. Please understand that there may be some errors.

Focus

Vol.117-1 (2025.5.5.) Issue


Written and Photo by Seong Won-seon (Art Critic/Culture and Arts Planner)



Heung, Trapped in an Exhibition Hall: Review of Cheonan Heungtaeryeong Hall



Cheonan Heungtaeryeong Hall started out as a space to exhibit traditional dance and traditional liquor, but it has failed to attract the attention of visitors due to its operation that is out of touch with today’s cultural trends. This is because it simply exhibits the emotional heritage of the Korean people, “Heung” and “Shinmyeong,” in a stuffed form. In fact, when visiting Cheonan Heungtaeryeong Hall, the only way to understand “Heung” was to look around the liquor bottles lined up in the exhibition hall, crudely reproduced old instruments, reprints of several old books and documents, and brief explanatory notes. Such static exhibitions centered on objects make it difficult to provide deep emotions or intellectual insights to visitors. The bigger problem is that the dynamic and collective emotion of ‘흥’ is confined in still life relics, and by fixing cultural heritage as a simple ‘object of observation’, the possibility of expanding experience and senses is blocked. This ultimately reveals the limitation of reducing the essence of cultural inheritance and alienating the dynamism of living culture.


‘흥(興)’ is an emotion that goes beyond simple enjoyment and is expressed through a sense of unity and interaction within a community. It is deeply embedded in the lives and culture of Koreans, and ‘신명(神明)’ refers to a state in which this ‘흥’ is maximized and individuals and communities become one and immersed. This emotion is expressed in traditional arts such as pungmulnori, pansori, and talchum, and in modern times, it is also continued in collective expressions such as the cheering stick culture of K-pop concerts and the Candlelight Revolution, known as a culture of non-violent protest.


The rapid growth of K-culture today goes beyond the achievement of a simple cultural system, and is connected to the deep foundation of the national spirit, and can also be interpreted as a conceptual keynote such as ‘중용’ and ‘통합’. Lee Eo-ryeong, a literary critic and the first Minister of Culture, presented the spiritual coordinates of the future Korean culture as a fusion of analog and digital through the concept of ‘Digilog’ in a simple yet profound way. However, before culture and art talk about the transmission of the spirit, ‘heung’ as the emotional archetype of our people is already imprinted in our DNA. It functions as a primitive energy that awakens the aesthetic sense and artistic impulse unique to our people beyond a simple outburst of emotion.


Ultimately, the problem of Cheonan Heungtaeryeong Hall lies in the fact that it fails to transform this emotional and artistic energy of ‘heung’ into a living experience, but instead blocks sensory and emotional communication with the audience by fixing it in the exhibits. Today, ‘heung’ and ‘sinmyeong’ are not simply legacies of the past, but are the fundamental energies of K-culture that must create cultural sources and flows. Therefore, the direction that Cheonan Heungtaeryeong Hall should take is not to stuff tradition, but to transform into a cultural platform that makes this emotional legacy alive and breathing again in the present sense and future vision. These changes should not simply be limited to innovations in exhibition formats or spatial composition, but should start from reconfiguring cultural spaces where art can be embodied in our daily lives as a living, breathing, sensory reality, beyond the institutional category of national cultural heritage. In other words, museums should no longer be passive spaces that preserve heritage, but living platforms where emotional memories and artistic energy breathe and are reactivated with present life. Above all, this should come from a change in perception that seeks to think about and practice the way art exists outside of the system.


In order for Cheonan Heungtaeryeong Hall to be reborn as a true cultural platform, it is necessary to break away from the existing static, viewing-centered exhibition method and shift toward restoring and expanding the interactive relationship between viewers and cultural heritage.


First, an experience-centered exhibition composition is needed so that viewers can directly experience the emotional and experiential essence of heritage, which is ‘excitement’ and ‘spirit.’ Programs that allow visitors to learn and experience traditional dance, music, and ceremonial performances directly should stimulate sensory immersion and emotional empathy, and contribute to strengthening the on-site nature of cultural inheritance.


Second, considering today's digital cultural environment and the media sensitivity of visitors, the introduction of modern technology is inevitable. Interactive exhibitions based on extended reality such as AR and VR technology offer the possibility of reinterpreting traditional culture as a current and dynamic cultural sense rather than a simple legacy of the past, and through this, visitors can play a role as more immersive and proactive experiencers.


Third, Cheonan Heungtaeryeong Hall should not be an isolated space in the local cultural ecosystem, but should function as an open cultural platform that interacts with the local cultural and arts community. To this end, it is necessary to strengthen collaboration with local cultural institutions and artists, including the Cheonan Cultural Foundation, and to attract exhibitions, performances, and workshops by local artists, thereby establishing itself as a place that symbiotically supports the driving force of local culture.


Finally, a multi-layered promotion and marketing strategy should be established to reflect the reality of today’s diversified methods and channels of cultural consumption. Promotion using various networks such as SNS, local communities, and schools can increase accessibility to visitors, and by linking it with the development of customized programs targeting families and youth, it can expand the audience base and establish a foundation for sustainable operation.


Ultimately, the transformation of Cheonan Heungtaeryeong Hall should go beyond simply improving the exhibition method, and seek a new strategy to reconstruct the national emotional archetypes of ‘Heung’ and ‘Shinmyeong’ into a living experience, and through this, to play a role as a cultural platform connecting the past, present, and future.

한국문화예술위원회 공연예술창작산실 비평지원 안내

한국문화예술위원회 로고

웹진 댄스포스트코리아는 2025년 한국문화예술위원회 '공연예술창작주체지원사업'으로부터 제작비 일부를 지원받고 있습니다.